Mi ayam

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


Bakmi ayam
Bakmi ayam dengan cendawan, kobis cina dan sup ayam.
Nama alternatifMi ayam cincang, bakmi ayam, mi ayam
JenisMi, makanan, hidangan ayam Sunting ini di Wikidata
Jenis sajianHidangan utama
Tempat asalIndonesia[1]
Kawasan/rantauSeluruh negara
Masakan berkaitanIndonesia
Suhu penghidanganPanas
Bahan utamaMi, daging ayam, kicap, bawang putih, minyak masak (daripada lemak ayam atau minyak sayuran), ayam sup, kubis cina, bawang bawang
Bahan yang biasa digunakanMi, daging ayam, spinach, Cendawan butang, Lada, Daun bawang, Indonesian bay leaf, daun serai, Kicap manis, bawang merah, bawang putih, ginger, kunyit, coriander seed Sunting ini di Wikidata
Tenaga makanan
(setiap hidangan)
1 mangkuk mi ayam mengandungi 500 kalori.[2] kcal
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Mi ayam, mie ayam, atau bakmi ayam, ialah hidangan Indonesia biasa daripada gandum kuning berperisa mi di atasnya dengan daging ayam yang dipotong dadu.[3][4] Ia berasal daripada teknik masakan yang digunakan dalam masakan Cina.[5][6] Di Indonesia, hidangan ini diiktiraf sebagai Masakan Indonesia Cina yang popular,[5] dihidangkan dari gerobak penjual mudah yang sering berkunjung ke kawasan perumahan, tepi jalan yang sederhana warung ke restoran.

Penyediaan dan hidangan[sunting | sunting sumber]

Gandum kuning mi direbus dalam air sehingga mencapai tekstur al dente dan dicampur dalam mangkuk dengan minyak masak, kicap dan bawang putih. Minyak menyalut mi untuk memisahkan benang. Minyak boleh menjadi lemak ayam, lard, atau minyak sayuran. Daging ayam dipotong dadu dan dimasak dalam kicap dan perasa lain termasuk bawang putih. Daging ayam juga mungkin dimasak dengan cendawan.[7]

Campuran ayam dan cendawan berperisa diletakkan di atas mi, dan di atasnya dengan bawang besar (bawang merah hijau) yang dicincang. Bakmi ayam biasanya dihidangkan dengan sup ayam yang berasingan, rebus kobis cina, dan selalunya wonton (Indonesia: pangsit) sama ada goreng rangup atau dalam sup, dan juga bakso (bebola daging). Walaupun varian Cina mungkin menggunakan lemak babi atau lemak babi, mie ayam Indonesia yang lebih biasa menggunakan lemak ayam atau minyak sayuran halal untuk memenuhi keperluan pemakan Islam.[8]

Perasa tambahan mungkin termasuk tong cay (sayur diawet masin), bawang goreng (goreng bawang merah), daun bawang, kulit pangsit goreng (kulit ladu goreng), acar timun cabe rawit (acar timun dan cili api), sambal dan sos tomato.

Varian[sunting | sunting sumber]

Mie ayam dijual oleh penjual kembara bersama wonton dan bakso bakso.

Di Indonesia, nama itu dipendekkan kepada mie ayam atau mi ayam. Di Indonesia mi ayam sering dibumbui dengan kicap dan minyak ayam, diperbuat daripada campuran lemak ayam dan rempah (cengkih, lada putih, halia, dan ketumbar), dan biasanya dihidangkan bersama sup sup ayam.[8]

Varian perisa[sunting | sunting sumber]

Mie ayam "mi ayam" boleh dihidangkan dalam dua varian rasa yang berbeza; yang biasa masin dan mee manis.

  1. Mie ayam biasa atau mie asin mie ayam masin biasa, iaitu mie masin biasa yang menggunakan kicap masin dan minyak ayam.
  2. Mie yamin atau mie manis ialah varian manis. Untuk mee manis, tukang masak akan meletakkan tambahan kicap manis kecap manis, jadi rupanya akan menjadi sedikit keperangan.

Varian serantau[sunting | sunting sumber]

Satu set mi ayam ala kampung Jakarta dengan sup suikiaw (ladu udang) dan salad.
Sup mie ayam ala wonogiri.

Terdapat varian mie ayam berdasarkan wilayah, seperti:

  1. Bangka-style mie ayam[9]
  2. Jakarta ayam kampung-style mie ayam[10][11]
  3. Wonogiri-style mie ayam[12]

Varian warna mi[sunting | sunting sumber]

Mi ayam hijau atau mi ayam bayam.

Ciptaan yang agak baru ialah mie ayam yang berwarna-warni. Ia menggunakan bahan tambahan yang dicampur ke dalam doh mi yang mengubah mi kepada warna luar biasa yang berbeza.

  1. Mee hijau mie ayam; mi diwarnakan dengan bayam.[13]
  2. Mi ayam hitam; mi diwarnakan dengan dakwat sotong[14]or arang.[15]
  3. Mee merah mie ayam; mi diwarnakan dengan ubi bit.
  4. Mee ungu mie ayam; mi diwarnakan dengan taro.[16]

Varian pengganti mi[sunting | sunting sumber]

Jenis mi lain seperti bihun (bihun) dan kwetiau (mi rata) mungkin dihidangkan dalam resipi yang sama dan bukannya bakmi. Kwetiau ayam (ayam kway teow) dan bihun ayam (ayam bihun) merujuk kepada resipi yang hampir sama dengan mie ayam dengan menggantikan mi gandum kuning dengan mi rata atau nasi. bihun.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Menguak Asal-usul Mi Ayam". (Indonesia)
  2. ^ "Calories in Indonesian Food Mie Ayam". My Fitness Pal.
  3. ^ Marvellina. "Chicken Noodles / Mie Ayam". What to Cook Today.
  4. ^ MiMi Aye (2014). Noodle! 100 Amazing Authentic Recipes. A&C Black. m/s. 105. ISBN 9781472910615. Dicapai pada 15 Februari 2016.
  5. ^ a b Heinz Von Holzen (2014). A New Approach to Indonesian Cooking. Marshall Cavendish International Asia Pte Ltd. m/s. 15. ISBN 9789814634953. Dicapai pada 15 Februari 2016.
  6. ^ Geok Boi Lee (2007). Classic Asian Noodles. Marshall Cavendish. m/s. 47–48. ISBN 978-981-232-922-6.
  7. ^ Pepy Nasution (24 Jun 2010). "Mie Ayam Jamur (Indonesian Chicken Mushroom Noodle) Recipe". Indonesia Eats.
  8. ^ a b "Chicken Noodle Soup (Mie ayam)". Indonesian Recipe.
  9. ^ Media, Kompas Cyber (2020-08-22). "Resep Bakmi Bangka, Cocok untuk Sarapan Bersama Keluarga Halaman all". KOMPAS.com (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2021-11-18.
  10. ^ Fitria, Riska. "Sudah Puluhan Tahun, Ini 5 Mie Ayam Legendaris di Jakarta". detikfood (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2021-11-18.
  11. ^ Sari, Yenny Mustika. "Dijamin Halal! 5 Bakmi Ayam Kampung Ini Ada di Jakarta". detikfood (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 19 November 2021.
  12. ^ Media, Kompas Cyber (2021-05-24). "Resep Mie Ayam Gerobak ala Wonogiri, Kuah Kentalnya Bikin Ketagihan Halaman all". KOMPAS.com (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2021-11-18.
  13. ^ Ilham (2015-05-10). "Resep dan Cara Membuat Mie Ayam Hijau/Ijo Mudah dan Praktis". Selerasa.com (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2021-11-18.
  14. ^ RRI 2021, LPP. "Nikmati Lezatnya Mie Hitam William Songo". rri.co.id (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2021-11-18.
  15. ^ Okta, Ivana. "Resep Mie Hitam Arang Homemade". fimela.com (dalam bahasa Indonesian). Dicapai pada 6 January 2022.CS1 maint: unrecognized language (link)
  16. ^ "Resep Mie ubi ungu oleh Sukmawati_rs". Cookpad (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2021-11-18.

Templat:Mi