Mi soto

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Mi soto
Gaya Soto mie bogor, mi dan bihun beras, kubis, tomato, (rawan dan urat trotters lembu) dan babat, risoles popiah, dihidangkan dalam sup sup, ditambah kicap manis , tabur bawang goreng dan cili sambal.
Nama alternatifSoto mi, Mee soto
JenisSoto Sunting ini di Wikidata
Jenis sajianHidangan utama
Tempat asalIndonesia[1]
Kawasan/rantauDi seluruh negara di Indonesia, juga popular di Asia Tenggara Kelautan
Masakan berkaitanIndonesia, Singapura, Malaysia
Suhu penghidanganPanas
Bahan utamaSup ayam, atau daging lembu dengan mi
Tenaga makanan
(setiap hidangan)
433[2] kcal
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Soto mie,[3] Soto mi, atau Mi soto[4] ialah hidangan Indonesia mi sup pedas[5] biasa ditemui di Indonesia, Malaysia, dan Singapura. Mie bermaksud mi yang diperbuat daripada tepung, garam dan telur, manakala soto merujuk kepada Indonesia sup. Di Indonesia, ia dipanggil soto mie dan dianggap sebagai salah satu varian soto, manakala di Malaysia dan Singapura ia dipanggil ' 'mi soto.

Bahan-bahan[sunting | sunting sumber]

Soto mie boleh dibuat daripada daging lembu, ayam, atau offal seperti kaki sapi (kulit, rawan dan tendon trotters lembu) atau tripes . Orang ramai boleh menukar mi dengan nasi atau bihun mengikut pilihan mereka. Gabungan sama ada mi atau bihun bersama hirisan tomato, kentang rebus, telur rebus, kobis, kacang tanah, taugeh dan daging lembu, offal atau ayam daging ditambah. Sup kemudian dituangkan ke atas gabungan ini. Sup ini diperbuat daripada stok daging lembu atau ayam dan beberapa rempah lain. Perencah biasanya ditambah, seperti jeruk nipis (air limau nipis), sambal, bawang goreng (goreng bawang merah), cuka, kecap manis (manis [ [kicap]]), dan emping.

Varian[sunting | sunting sumber]

Mee kuning yang dihidangkan dalam sup soto kebanyakannya dikenali dalam dua versi berbeza; versi daging lembu (soto mie) dan ayam (mee soto).

Soto mie (Bogor dan Jakarta)[sunting | sunting sumber]

Soto mie yang paling popular di Indonesia berasal dari Bogor, Jawa Barat.[3] Ia adalah makanan jalanan yang popular yang dijual dengan "gerobak" atau penjual gerobak yang sering mengunjungi kawasan perniagaan dan kediaman di bandar dan pekan di Indonesia. Sup sup daging lembu dibumbui dengan bawang merah, bawang putih, candlenut, lada, ebi (udang kering), daun salam (Indonesia). daun salam), daun limau purut, serai lebam dan air limau nipis.[6] Ia diperbuat daripada daging lembu atau cow's trotters (tendon, kulit dan rawan) dengan mi, hirisan risole (lumpia goreng dengan bihun dan isian sayur-sayuran serupa dengan [[lumpia] ]), tomato, kubis, kentang, dan saderi. Versi Jakarta (Betawi) hampir sama dengan versi yang terdapat di Bogor, tetapi daging lembu lebih diutamakan berbanding trotter lembu, dan lengkuas ditambah dalam campuran rempahnya.[7]

Mee soto (Singapura dan Johor)[sunting | sunting sumber]

Di Singapura dan Johor, Malaysia varian yang paling popular ialah mee soto ayam (soto mee ayam). Mee soto ialah hidangan mi berempah yang menggabungkan sup ayam Indonesia yang dikenali sebagai soto ayam dengan mi Hokkien kuning pekat.[8] Air rebusan ayam dibumbui dengan pes rempah yang diperbuat daripada biji lada kisar, ketumbar, bawang putih, kemiri, lengkuas, bawang merah, kunyit, serai lebam, buah pelaga, bunga cengkih dan kayu manis.[9] Ia adalah hidangan yang dipengaruhi Jawa, dan agak popular di Singapura dan Johor. Pada asasnya ia hampir sama dengan soto ayam (soto ayam) yang biasa dihidangkan di Indonesia, kecuali ia dihidangkan bersama mi dan bukannya bihun. Asal usul kuah soto ayam yang digunakan untuk membuat mee soto boleh dikesan kepada etnik pendatang Madura yang menetap di kota Surabaya, Jawa Timur, Indonesia.[8] Pendatang Jawa Timur dari Madura dan Lamongan menetap di Johor dan Singapura, membawa bersama mereka hidangan sup "soto ayam" pedas, dan menggantikan ladu nasi (lontong) dengan mi kuning.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Jakarta Street Food". Dicapai pada 12 Januari 2016.
  2. ^ "Calories in Singapore Hpb Mee Soto".
  3. ^ a b "Soto Mie Bogor" (dalam bahasa Indonesia). Indonesia Kaya. Dicapai pada 11 Ogos 2014.
  4. ^ Little touches for unique dishes Diarkibkan 22 Jun 2011 di Wayback Machine, Geetha Krishnan, 26 Jun 2006, The Star (Malaysia)
  5. ^ Whitmarsh, A.; Wood, M. (2013). Jakarta: 25 Excursions in and Around the Indonesian Capital. Tuttle Publishing. m/s. 119. ISBN 978-1-4629-0893-6. Dicapai pada 1 Februari 2015.
  6. ^ "Resep Soto Mie Bogor" (dalam bahasa Indonesia). Resep Masakan Indonesia. 21 April 2010. Dicapai pada 22 Mei 2012.
  7. ^ "Resep dan Cara Membuat Soto Mie Betawi Nikmat". Infokuliner (dalam bahasa Indonesia).
  8. ^ a b Bonny Tan. "Mee soto". National Library Board of Singapore.
  9. ^ Hedy Khoo (29 Oktober 2013). "Mee soto ayam". The New Paper. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 Ogos 2014. Dicapai pada 8 Ogos 2014.