Mike and Dave Need Wedding Dates

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Mike and Dave Need Wedding Dates
PengarahJake Szymanski
Penulis
Dihasilkan oleh
  • Peter Chernin
  • Jonathan Levine
  • David Ready
  • Jenno Topping
Dibintangi
SinematografiMatthew Clark
Disunting oleh
Muzik olehJeff Cardoni
Syarikat
penerbitan
  • Chernin Entertainment
  • TSG Entertainment
Diedarkan oleh20th Century Fox
Tarikh tayangan
  • 30 Jun 2016 (2016-06-30) (Los Angeles)
  • 8 Julai 2016 (2016-07-08) (A.S.)
Masa tayangan
98 minit[1]
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
BajetAS$33 juta[2]
Pecah panggungAS$77.1 juta[2]

Mike and Dave Need Wedding Dates ialah sebuah filem komedi Amerika Syarikat 2016 arahan Jake Szymanski dan ditulis oleh Andrew J. Cohen dan Brendan O'Brien. Filem ini dibintangi oleh Zac Efron dan Adam DeVine sebagai watak utama, yang meletakkan iklan untuk tarikh perkahwinan saudara perempuan mereka, dan menampilkan Anna Kendrick dan Aubrey Plaza sebagai gadis yang menjawab iklan. Filem ini berdasarkan kepada iklan Craigslist sebenar yang diletakkan oleh dua adik beradik yang menginginkan tarikh untuk perkahwinan sepupu mereka yang menjadi tular pada bulan Februari 2013, yang kemudian menjadi buku, Mike and Dave Need Wedding Dates: and A Thousand Cocktails.[3]

Filem ini dipertontonkan di Los Angeles pada 30 Jun 2016 dan ditayangkan pada 8 Julai 2016, oleh 20th Century Fox.[4] Ia menerima ulasan positif dan meraih kutipan sebanyak $77 juta di seluruh dunia.[2][5]

Plot[sunting | sunting sumber]

Adik-beradik Mike dan Dave Stangle adalah peniaga minuman keras yang antiknya merosakkan perhimpunan keluarga mereka. Dengan perkahwinan anak perempuan mereka, Jeanie di Hawaii menghampiri, ibu bapa mereka memberitahu mereka bahawa mereka mesti membawa tarikh perkahwinan agar mereka tidak mendapat masalah. Mike dan Dave meletakkan iklan untuk tarikh di Craigslist. Iklan itu menjadi virus dan saudara-saudara terus menerus ke The Wendy Williams Show untuk mengiklankan diri mereka sendiri.

Sementara itu, Tatiana dan Alice adalah gadis pelompong yang baru saja dipecat kerana menunjukkan pekerjaan pelayan mereka mabuk. Tatiana melihat penampilan saudara di TV dan memutuskan bahawa perjalanan percuma ini hanyalah percutian yang mereka perlukan. Mereka membersihkan diri dan Tatiana, untuk mendapatkan perhatian mereka, melemparkan dirinya di hadapan kereta bergerak di luar bar di mana saudara-saudara bertemu wanita. Selepas membiarkan saudara-saudara menganggap Mike menyelamatkan kehidupan Tatiana, mereka semua pergi pada tarikh. Tatiana, berpose sebagai guru sekolah, bermain-main dengan Mike tetapi tidak berniat melakukan hubungan seks dengannya. Alice, yang berpura-pura menjadi pengurus dana lindung nilai, berfikir tidur dengan Dave adalah apa yang dia perlukan untuk mengatasi bekas tunangnya, yang meninggalkannya di atas mezbah. Berpikir keluarga mereka akan suka gadis-gadis ini, saudara-saudara mengajak mereka ke Hawaii.

Di Hawaii, Tatiana dan Alice menawan keluarga Stangle tetapi hampir terdedah apabila Alice, mengalami kemerosotan PTSD seperti pernikahannya sendiri, mabuk dan membuat cemburu, memberi komen kepada Jeanie. Pada masa yang sama Mike dan sepupu perempuan biseksualnya, Terry, mula bersaing untuk perhatian Tatiana. Saudara-saudara buku pakej berenang-lumba-lumba untuk keluarga; Walau bagaimanapun, kanak-kanak perempuan itu meyakinkan Jeanie dan tunangnya, Eric, untuk mengambil tur ATV melalui pergunungan sebaliknya. Alice dan Tatiana menunjuk dan melakukan trik pada ATV mereka. Mike cuba cubaan yang sama tetapi akhirnya jatuh ke dalam Jeanie dan memar mukanya. Alice merasakan buruk dan menyuap seorang tukang urut untuk memberi Jeanie urut dengan gaya tantrik "gembira berakhir".

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Penerbitan[sunting | sunting sumber]

Filem ini berdasarkan peristiwa sebenar di mana saudara-saudara Mike dan Dave Stangle menyiarkan iklan lucu untuk mencari tarikh perkahwinan di Craigslist.[6] The Stangles mempunyai seorang kawan yang bekerja di Badan Kesenian Kreatif yang, selepas iklan itu menjadi virus, membantu saudara-saudara menandatangani kedua-dua filem dan perjanjian buku.[6]

Fotografi utama bermula pada 25 Mei 2015, dan berlangsung hingga 13 Ogos 2015.[7]

Keluaran[sunting | sunting sumber]

Filem ini dikeluarkan pada 8 Julai 2016 oleh 20th Century Fox.[8]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "MIKE AND DAVE NEED WEDDING DATES (15)". British Board of Film Classification. June 24, 2016. Dicapai pada June 24, 2016.
  2. ^ a b c "Mike and Dave Need Wedding Dates (2016)". Box Office Mojo. Dicapai pada December 10, 2016.
  3. ^ Maggie Lange (July 7, 2016). "Getting Weird with the Real Mike and Dave Who Needed Wedding Dates". GQ.
  4. ^ "Mike & Dave Need Wedding Dates (2016)". Box Office Mojo. Dicapai pada May 31, 2015.
  5. ^ "Mike and Dave Need Wedding Dates reviews". Metacritic. Dicapai pada August 26, 2016.
  6. ^ a b Ford, Rebecca. "Meet the Real-Life Brothers Who Inspired 'Mike and Dave Need Wedding Dates'". Hollywood Reporter. Dicapai pada 29 September 2017.
  7. ^ "Open casting call for 'Mike and Dave Need Wedding Dates'Acting Auditions". Acting-auditions.org. Diarkibkan daripada yang asal pada Mei 29, 2015. Dicapai pada Mei 31, 2015. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  8. ^ "Mike & Dave Need Wedding Dates (2016)". Box Office Mojo. Dicapai pada May 31, 2015.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]