Minecon

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Minecon
StatusAktif
GenrePermainan video
KekerapanTahunan
TempatPelbagai
Dirasmikan18 November 2011; 12 tahun yang lalu (2011-11-18)
Dianjurkan oleh
Mojang
Laman sesawang
Tapak web rasmi Sunting ini di Wikidata
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Minecon (diganti dengan huruf besar sebagai MineCon atau MINECON) adalah siaran langsung interaktif tahunan dan sebelumnya konvensyen peminat mengenai permainan video Minecraft, yang diadakan oleh Mojang. Perhimpunan pertama pada tahun 2010 dikenali sebagai MinecraftCon . Konvensyen MINECON 2011 diadakan di Las Vegas dan meraikan pelancaran permainan tersebut dengan panel perbincangan yang berkaitan dengan Minecraft dan tempat bermain. Konvensyen yang paling terkini, yang diadakan di Anaheim, dihadiri 12,000 peserta. Sejak 2017, MINECON telah mengambil bentuk sebagai sebuah siaran langsung interaktif, dan dengan demikian MINECON 2016 adalah konvensyen MineCon penuh yang terakhir ketika ini. Walau bagaimanapun, konvensyen yang seiras, sekarang dikenali sebagai Festival Minecraft, akan diadakan pada masa akan datang seperti yang diumumkan dalam MINECON Live 2019.

Acara mengikut tahun[sunting | sunting sumber]

2010[sunting | sunting sumber]

MinecraftCon 2010 merupakan sebuah perhimpunan terdiri lebih daripada 30 orang di Bellevue, Washington pada 31 Ogos. Markus Persson membuat kemunculan di perhimpunan itu apabila beberapa permintaan telah dibuat untuk sebuah pengumpulan masyarakat, jadi dia meminta masyarakat untuk tidak memilih tempat pengumpulan yang tetap. Secara teknikalnya, ini bukannya sebuah konvensyen, tetapi ada yang menganggapnya sebagai konvensyen Minecraft pertama.

2011[sunting | sunting sumber]

5,000 orang menghadiri konvensyen MineCon rasmi pertama yang diadakan di Las Vegas pada 18 November 2011. Konvensyen ini memberi tumpuan kepada meraikan kelancaran permainan itu dan mengadakan panel perbincangan yang berkaitan dengan Minecraft, dan mengundang orang untuk bermain permainan dengan orang lain ketika berada di konvensyen tersebut. Terdapat ucapan dari anggota masyarakat, pertandingan membina, pertandingan pakaian dan pameran. Salah satu daripada pelbagai acara di MINECON ialah "Nether Party", sebuah acara untuk mereka yang berumur 21 tahun ke atas, yang disertai deadmau5 . Acara ini juga menandakan pelancaran Minecraft 1.0 kepada umum, secara rasmi mengeluarkan permainan dari beta.

2012[sunting | sunting sumber]

Pada 2 Ogos 2012, Mojang mengumumkan bahawa konvensyen MineCon 2012 akan berlangsung di Taman Disneyland Paris pada 24 dan 25 November. Pengumuman itu dibuat melalui platform rangkaian sosial Twitter ketika pencipta permainan, Markus Persson, menyiarkan treler pendek yang mendedahkan lokasi konvensyen baru itu. Video itu menunjukkan ahli pasukan Mojang memakai perkakas Disney, dan Persson mengatakan kepada Jens Bergensten, "Saya rasa mereka cuba memberitahu kita sesuatu". JC Fletcher dari Joystiq mengatakan bahawa tapak ini merupakan sebuah "naik pangkat" daripada lokasi MINECON pertama di Las Vegas. Konvensyen tahunan kedua adalah konevensyen yang pertama diadakan di luar Amerika Syarikat, menjadikannya boleh dihadiri oleh peminat Eropah yang mungkin tidak dapat menghadiri konvensyen yang pertama. Konvensyen ini diadakan berikutan populariti Minecraft yang semakin meningkat ketika versi Xbox 360 permainan itu terjual 3 juta cetakan. 2012 juga merupakan permulaan beberapa MINECON tidak rasmi dalam permainan, terutamanya Virtual MINECON, yang walaupun merupakan sebuah acara tidak rasmi, dihadiri oleh seorang ahli Pasukan Mojang. Pelbagai MINECON dalam permainan telah mengumumkan niat untuk kembali dengan permulaan MINECON berikutnya.

Konvensyen pada tahun 2012 dihadiri oleh 4,500 peminat. Mojang membuat beberapa pengumuman pada konvensyen 2012. Perincian mengenai kemas kini 1.5 "Redstone" didedahkan serta dengan maklumat mengenai API modding permainan itu.

2013[sunting | sunting sumber]

Pada bulan April 2013, Lydia Winters mendedahkan bahawa MINECON 2013 akan diadakan di Amerika Syarikat. Jens Bergensten kemudian mengatakan bahawa ia akan diadakan di pantai timur. Pada 27 Jun, diumumkan di saluran YouTube Mojang bahawa MINECON 2013 akan diadakan di Orlando, Florida. Laman web Orange County Convention Center telah menyenaraikan MineCon sebagai acara yang akan diadakan pada bulan November, dengan kehadiran 7,500 peserta, tetapi kemudian acara itu dibuang keluar dari laman web. Tiket mula dijual dalam tiga kumpulan yang masing-masing mempunyai 2,500 tiket pada 31 Julai, 2 Ogos, dan 3 Ogos. Kumpulan 2,500 tiket pertama habis terjual dalam tiga saat, menurut KPO Mojang, Vu Bui. Acara ini berlangsung pada 2 dan 3 November.

2014 (dibatalkan)[sunting | sunting sumber]

Pada 30 Mac 2014, Lydia Winters mendedahkan dalam tweet bahawa MINECON 2014 akan diadakan di Eropah. Namun, pada 21 Ogos 2014, Vu Bui membuat catatan blog, dengan menyatakan bahawa tidak akan ada MineCon 2014, tetapi sebaliknya MineCon berikutnya akan berada di Spring 2015 di London.

2015[sunting | sunting sumber]

Video luar
Ikon video MineCon 2015 Opening Ceremony Animation

Pada 2 Februari 2015, Vu Bui mengumumkan MINECON 2015 akan diadakan di London, di ExCeL London Exhibition and Conference Center pada 4 dan 5 Julai 2015. Harga tiket diumumkan pada 18 Mac 2015 dan ditetapkan pada £ 129. Semasa upacara pembukaan pada 4 Julai 2015 ia diumumkan oleh Guinness World Records bahawa MineCon memenangi rekod dunia untuk kehadiran paling banyak di sebuah konvensyen yang hanya untuk satu permainan, dengan menjual 10,000 tiket.

2016[sunting | sunting sumber]

Pada 7 Mac 2016, Mojang mengumumkan dalam catatan blog bahawa MINECON 2016 akan diadakan di Anaheim, California, di Pusat Konvensyen Anaheim pada 24 dan 25 September 2016. Mereka mengumumkan ciri-ciri baru pada masa itu, seperti novel Minecraft, Minecraft: The Island, dan kemas kini yang akan datang ke versi konsol permainan.

2017[sunting | sunting sumber]

Pada 8 Ogos 2017, Mojang mengumumkan bahawa MINECON akan mengambil bentuk sebuah siaran langsung interaktif pada 18 November 2017, digelar "MINECON Earth". Pengucara MINECON Earth adalah Will Arnett, pelakon Kanada. Selepas pengumuman ini, 'Acara Komuniti Rasmi' diperkenalkan, yang membolehkan acara seperti Minefaire, Minevention dan Multiplay's BlockFest dianggap sebagai 'Konvensyen Minecraft Rasmi'. Semasa MINECON Earth, pencipta permainan mengumumkan kemas kini utama seterusnya, "Update Aquatic"; kemas kini ini dilancarkan pada bulan Julai 2018. Vu Bui, KPO Mojang, juga mengumumkan makhluk yang menang berdasarkan undian masyarakat: "Raksasa Langit Malam", yang kemudian dinamakan "phantom".

2018[sunting | sunting sumber]

Pada 10 April 2018, Mojang mengumumkan bahawa MINECON Earth akan berlangsung pada 29 September 2018 selama 90 minit atas siaran. Semasa acara itu, Mojang mengumumkan Minecraft: Dungeons, sebuah permainan dungeon-crawler seiras dengan stail Minecraft, dan ciri-ciri kemas kini "Village & Pillage" yang akan datang, yang dilancarkan pada April 2019. Penonton memilih satu daripada tiga kawasan dalam permainan untuk dikemas kini dalam kemas kini seterusnya; Kawasan Taiga memenangi undian itu.

2019[sunting | sunting sumber]

Pada 17 Mei 2019, MINECON Live 2019 diumumkan akan diadakan pada 28 September tahun itu, mengubah nama acara dari "MINECON Earth" menjadi "MINECON Live" untuk mengelakkan kekeliruan dengan permainan baru mereka Minecraft Earth . Seperti tahun sebelumnya, penonton dapat memilih ciri baru untuk ditambahkan ke salah satu daripada tiga kawasan dalam permainan dalam sebuah kemas kini berikutan; Kawasan Mountains memenangi undian itu. Semasa siaran langsung, pencipta permainan mengumumkan "Nether Update". Tarikh pelancaran akses awal Minecraft Earth juga diumumkan untuk Oktober 2019.

2020[sunting | sunting sumber]

Pada 28 September 2019, Mojang mengumumkan Minecraft Festival, sebuah acara berkumpul bersemuka yang akan diadakan di Orlando, Florida, pada 25-27 September 2020. Kerana ketakutan yang disebabkan oleh wabak COVID-19, acara utama tersebut ditangguhkan sehingga tahun 2022 manakala Minecraft Live, bahagian siaran langsung acara itu, masih diadakan.[1] Siaran langsung tersebut berlaku pada 3 Oktober, 2020.

Siaran lansung tersebut mengandungi sebuah undian makhluk, di mana pengguna dapat mengundi satu makhluk Minecraft yang patut dimasukkan dalam kemas kini seterusnya. Terdapat tiga pilihan makhluk iaitu Iceologer, Moobloom dan Glow Squid. Undian tersebut dimenangi oleh Glow Squid. Siaran langsung tersebut juga membekalkan maklumat tentang kemas kini Minecraft yang seterusnya, iaitu "Caves & Cliffs".

2022[sunting | sunting sumber]

Festival Minecraft dirancang untuk diadakan di Orlando, Florida, pada tahun 2022, setelah ditangguhkan dari tahun 2020 dan tahun 2021 kerana ketakutan Koronavirus.[2]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  1. ^ DeAngelis, Marc. "Minecraft Festival is postponed due to coronavirus fears". Engadget (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 6 March 2020.
  2. ^ DeAngelis, Marc. "Minecraft Festival is postponed due to coronavirus fears". Engadget (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 6 March 2020.