Minggu Adven

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Minggu Adven
Menyalakan Lilin adven pertama
Diraikan oleh/di
Kristian Barat
Warna liturgi
lembayung, putih
JenisKristian
SambutanMusim Adven
TarikhEmpat minggu sebelum Krismas
Kekerapanannual
Berkaitan dengan
Hari Natal

Minggu Adven, juga dipanggil Musim Adven atau Ahad Adven Pertama, di antara Gereja Kristian Barat, ialah hari pertama Tahun Liturgi dan permulaan musim Adven.[1]

Pada Ahad Pertama Adven, orang Kristian mula menyalakan karangan bunga Adven mereka, dan berdoa kebaktian harian;[2] orang percaya juga boleh mendirikan pokok Krismas mereka atau pokok Krisom,[2] nyalakan Christingle,[3] serta melibatkan diri dalam cara lain untuk membuat persediaan untuk Krismas, seperti menyediakan hiasan Krismas,[4][5][6] adat yang kadangkala dilakukan secara liturgi melalui upacara menggantung hijau.[2][7]

Latar Belakang[sunting | sunting sumber]

Dalam gereja Lutheran, Anglikan, dan Methodist peraya memakai pakaian berwarna ungu atau biru pada hari ini, dan violet atau biru pertama Advent candle dinyalakan dalam upacara penyembahan. Dalam Gereja Sweden, Lutheran Gereja kebangsaan, warna liturgi secara khusus berwarna putih: motivasinya ialah hari itu adalah pesta yang menggembirakan (warnanya ditukar kepada biru , warna tradisional untuk Advent di Scandinavia, atau—jika gereja tidak memiliki jubah biru—ungu, selepas jam 6 petang). Zechariah 9:9–10Template:Bibleverse with invalid book dan Matius 21:1–9 sentiasa dibaca dalam perkhidmatan, dan perlambangan pada hari itu ialah Kristus memasuki gereja.

Begitu juga, dalam Ritus Rom Gereja Katolik, Adven juga "dimulakan dengan Vesper Pertama (Doa Petang I) pada hari Ahad yang jatuh pada atau paling hampir dengan 30 November dan ia berakhir sebelum Vesper Pertama (Petang). Doa I) Krismas".[8][9] Warna ungu atau ungu digunakan dalam Adven, tetapi di mana ia adalah amalkan warna mawar boleh digunakan pada Gaudete Sunday (Ahad Ketiga Adven).[10]

Dalam Ritus Ambrosian dan Ritus Mozarabic, Ahad Pertama dalam Adven datang dua minggu lebih awal daripada di Rom, iaitu pada hari Ahad selepas St. Martin's Day (11 November), enam minggu sebelum Krismas.[11]

Ahad Adven ialah hari Ahad keempat sebelum Hari Krismas. Ini bersamaan dengan hari Ahad yang paling hampir dengan St. Hari Andrew, 30 November. Ia boleh jatuh pada mana-mana tarikh antara 27 November dan 3 Disember. Apabila Hari Krismas adalah hari Isnin, Ahad Advent akan jatuh pada tarikh terkini yang mungkin. Adalah mungkin untuk mengira tarikh Advent Sunday dengan menambah tiga hari pada tarikh Khamis terakhir bulan November; ia juga boleh dikira sebagai hari Ahad sebelum Khamis pertama bulan Disember.

Lihat Juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Kamus Inggeris Oxford. Edisi kedua, 1989. "Ahad Advent, Ahad pertama dalam Adven, Ahad yang paling hampir dengan tiga puluh November."
  2. ^ a b c Kennedy, Rodney Wallace; Hatch, Derek C (27 Ogos 2013). Baptists at Work in Worship. Wipf and Stock Publishers. m/s. 147. ISBN 978-1 -62189-843-6. Terdapat kepelbagaian atau amalan ibadat yang membolehkan jemaah merayakan Advent: menyalakan kalungan adven, menggantung perkhidmatan hijau, pokok Chrismon, dan buku kecil kebaktian Advent.
  3. ^ Geddes, Gordon; Griffiths, Jane. Kristian. m/s. 99. ISBN 978-0-435-30695-3. Banyak gereja mengadakan perkhidmatan Christingle semasa Adven. Kanak-kanak diberi Christingle.adaa Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan); Unknown parameter |tahun= ignored (bantuan)
  4. ^ The Lutheran Witness. 80. Concordia Publishing House. 1961.
  5. ^ Michelin. Jerman Green Guide Michelin 2012–2013. Michelin. m/s. 73. ISBN 9782067182110. Advent – ​​Empat minggu sebelum Krismas disambut dengan mengira hari dengan kalendar kedatangan, menggantung hiasan Krismas dan menyalakan lilin tambahan setiap hari Ahad pada kalungan empat lilin kedatangan. Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan); zero width space character in |quote= at position 10 (bantuan)
  6. ^ Normark, Helena (1997). Modern Christmas. Graphic Garden. Krismas di Sweden bermula dengan Advent, yang merupakan penantian untuk kedatangan Yesus. Simbol untuknya ialah batang lilin Advent dengan empat lilin di dalamnya, dan kami menyalakan satu lagi lilin untuk setiap empat hari Ahad sebelum Krismas. Kebanyakan orang mula memasang hiasan Krismas pada Adven pertama.
  7. ^ Rice, Howard L.; Huffstutler, James C. (1 Januari 2001). Reformed Worship. Westminster John Knox Press. m/s. 197. ISBN 978-0-664-50147-1. Satu lagi aktiviti popular ialah "Hanging of the Greens," satu perkhidmatan di mana tempat perlindungan dihiasi untuk Krismas.
  8. ^ Addis, William E.; Press, Aeterna (1961). A Catholic Dictionary. Aeterna Press. m/s. 33. ADVENT, MUSIM. Tempoh, antara tiga dan empat minggu dari Ahad Adven (yang selalunya hari Ahad yang paling hampir dengan perayaan St. Andrew) hingga malam Krismas, dinamakan oleh Gereja sebagai musim Adven.
  9. ^ Norma Sejagat pada Tahun Liturgi, 40–41
  10. ^ [http://www.liturgyoffice.org.uk/Resources/GIRM/Documents/GIRM.pdf Arahan Am Missal Rom, 346
  11. ^ onepage&q=Ambrosian%20Advent&f=false Philip H. Pfatteicher, Journey into the Heart of God (Oxford University Press 2013 ISBN 978-0-19999714-5)

Templat:Tahun liturgi Gereja Katolik