Kesumba

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Minyak kesumba)

Kesumba
Pengelasan saintifik
Alam:
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
Order:
Keluarga:
Tribus:
Genus:
Spesies:
C. tinctorius
Nama binomial
Carthamus tinctorius
Carthamus tinctorius
Pengeluaran kesumba seluruh dunia
Carthamus tinctorius - MHNT

Kesumba (Jawi: كسومبا, serapan Sanskrit: कुसुम्भ kusumbha;[2] nama saintifik: Carthamus tinctorius L.) ialah tumbuhan tahunan yang sangat bercabang, tumbuhan herba seperti tisel. Ia ditanam secara komersil untuk mendapatkan minyak yang diekstrak daripada bijinya. Tumbuhannya adalah 30 hingga 150 cm (12 hingga 59 in) tinggi dengan kepala bunga bulat mempunyai bunga kuning, jingga atau merah. Setiap cabang biasanya akan mempunyai satu hingga lima kepala bunga yang mengandungi 15 hingga 20 biji setiap kepala. Kesumba berasal dari persekitaran gersang yang mempunyai hujan bermusim. Ia tumbuh dengan akar tunjang yang tembus ke dalam yang membolehkannya untuk tumbuh dalam persekitaran tersebut.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Kesumba adalah salah satu tanaman tertua manusia. Analisis kimia terhadap tekstil Mesir purba bertarikh kepada dinasti Kedua belas mendapati pewarna yang dikenal pasti diperbuat daripada kesumba, dan kalungan diperbuat daripada kesumba ditemui di makam firaun Tutankhamun.[3] John Chadwick melaporkan bahawa nama Yunani untuk kesumba κάρθαμος (kārthamos) terdapat banyak kali dalam tablet Linear B, dibezakan kepada dua jenis: kesumba putih (ka-na-ko re-u-ka, 'knākos leukā'), yang diukur, dan merah (ka-na-ko e-ru-ta-ra, 'knākos eruthrā') yang ditimbang. "Penerangannya adalah bahawa terdapat dua bahagian tumbuhan yang boleh digunakan; benih pucat dan bunga kecil merah."[4]

Kesumba juga dikenali sebagai kartamina pada abad kesembilan belas.[5]

Pengeluaran[sunting | sunting sumber]

Kesumba adalah tanaman kecil hari ini, dengan kira-kira 600,000 tan yang dihasilkan secara komersial di lebih daripada enam puluh negara di seluruh dunia. India,[6] Amerika Syarikat dan Mexico adalah pengeluar utama, dengan Habsyah, Kazakhstan, China, Dunia Arab, Argentina, Tanzania - Kibaigwa, daerah Kongwa dan Australia mengambil kira bagi kebanyakan daripada bakinya.

Nama lain termasuk Safflower, Sallflower, Beni, Chimichanga, atau Carthamus tinctorius and in Pashto it is called Kareza (kerana ia didapati dengan banyaknya di Afghanistan dan jalur Kaum Pakistan).

Kegunaan[sunting | sunting sumber]

Secara tradisinya, tanaman ini ditanam untuk bijinya, dan digunakan untuk mewarna dan penyedap makanan, dalam ubat-ubatan, dan membuat pewarna merah (kartamina) dan kuning, terutama sebelum pencelup anilina yang lebih murah boleh didapati.[3] Bagi lima puluh tahun yang lalu, tumbuhan ini telah ditanam terutamanya untuk minyak sayuran diekstrak daripada bijinya.

Biji Benih[sunting | sunting sumber]

Minyak biji kesumba adalah tanpa rasa dan tidak berwarna, dan mempunyai khasiat yang serupa dengan minyak bunga matahari. Ia digunakan terutamanya dalam kosmetik dan sebagai minyak masak, dalam sos salad, dan untuk pengeluaran marjerin. Ia juga boleh diambil sebagai makanan tambahan.[7] Tatanama INCI adalah Carthamus tinctorius.

Biji kesumba juga agak biasa digunakan sebagai alternatif kepada biji bunga matahari bagi makanan burung, kerana tupai tidak menyukai rasanya.[8]

Minyak[sunting | sunting sumber]

Terdapat dua jenis kesumba yang menghasilkan pelbagai jenis minyak: satu tinggi dalam asid lemak monotaktepu (asid oleik) dan yang lain tinggi dalam asid lemak politaktepu (asid linoleik). Pada masa ini pasaran minyak makan yang utama adalah yang monotaktepu, yang lebih rendah tepu daripada minyak zaitun, sebagai contoh. Yang terakhir ini digunakan dalam cat menggantikan minyak biji rami, terutamanya dengan cat putih, kerana ia tidak mempunyai warna kuning yang minyak biji rami ada.

Dalam kegunaan masakan, minyak kesumba baik berbanding dengan minyak sayuran lain dengan titik asapnya yang tinggi.

Bunga[sunting | sunting sumber]

Kesumba dibeli di sebuah pasar di Turki
Minyak kesumba sebagai medium untuk warna minyak

Bunga kesumba kadang-kadang digunakan dalam masakan sebagai pengganti koma-koma yang lebih murah.[9]

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ http://www.tropicos.org/Name/2700365
  2. ^ Monier-Williams, Monier (1981). A Sanskrit-English Dictionary. Delhi, Varanasi, Patna: Motilal Banarsidass. m/s. 298. - melalui Edi Sedyawati dkk. (1994). Kosakata Bahasa Sanskerta dalam Bahasa Melayu Masa Kini. Jakarta, Indonesia: Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. m/s. 98.
  3. ^ a b Daniel Zohary and Maria Hopf, Domestication of plants in the Old World, third edition (Oxford: University Press, 2000), p. 211
  4. ^ John Chadwick, The Mycenaean World (Cambridge: University Press, 1976), p. 120
  5. ^ De Candolle, Alphonse. (1885.)Origin of cultivated plants. D. Appleton & Co.: New York, p. 164. Retrieved on 2007-09-25.
  6. ^ [1] Issues in safflower production in India
  7. ^ http://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-96-SAFFLOWER.aspx?activeIngredientId=96&activeIngredientName=SAFFLOWER[petikan lengkap diperlukan]
  8. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-05. Dicapai pada 2016-03-01.[petikan lengkap diperlukan]
  9. ^ E.g. "safflower" in Webster's Dictionary, year 1828 Diarkibkan 2013-05-08 di Wayback Machine. E.g. "bastard saffron" in The Herball, or General Historie of Plantes, by John Gerarde, year 1597, pages 1006-1007.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]