Minyak mentah manis

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Minyak mentah manis ialah sejenis petroleum. Bursa Merkantil New York menamai petroleum dengan kurang daripada 0.5% sulfur sebagai manis.[1][2]

Petroleum yang mengandungi aras sulfur tinggi dipanggil minyak mentah masam.

Minyak mentah manis mengandungi jumlah kecil hidrogen sulfida dan karbon dioksida. Minyak mentah berkualiti tinggi dan rendah sulfur biasanya digunakan untuk memproses menjadi gasolin dan permintaannya tinggi, terutamanya di negara-negara perindustrian. Minyak mentah manis ringan ialah versi minyak mentah yang paling dicari kerana ia mengandungi pecahan besar dengan tidak seimbang yang diproses secara langsung (pemeringkatan) menjadi gasolin (nafta), kerosin, dan diesel bermutu tinggi (minyak gas).

Istilah "manis" asalnya daripada oleh sebab aras rendah sulfur membekalkan minyak dengan rasa manis jika dibandingkan dan wangi, berbanding minyak sulfurus. Pencari gali abad kesembilan belas akan rasa dan menghidu kuantiti kecil minyak untuk menentukan mutunya.[3]

Pengeluar[sunting | sunting sumber]

Pengeluar minyak mentah manis termasuk:

Penghargaan[sunting | sunting sumber]

Istilah "harga minyak", seperti yang digunakan di media A.S., pada umumnya bermaksud kos per tong (42 gelen A.S.) Minyak Pertengahan Texas Barat, dihantar ke Cushing, Oklahoma semasa bulan yang akan datang. Maklumat ini sedia ada daripada NYMEX atau Pentadbiran Maklumat Tenaga A.S.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Oil markets explained". BBC News. 'Sweet' crude is defined as having a sulphur content of less than 0.5%.
  2. ^ Szymon Wlazlowski , Björn Hagströmer & Monica Giulietti (2011). "Causality in crude oil prices". Applied Economics (dalam bahasa English). Applied Economics (Vol. 43 Issue24). 43 (24): 3337–3347. doi:10.1080/00036841003636250. Crudes are considered to be sweet when the sulphur content does not exceed 0.5% and sour otherwise.CS1 maint: unrecognized language (link)
  3. ^ "Description of the MC 252 Crude Oil" (PDF). Oil Spill Academic Task Force, State of Florida. Dicapai pada January 28, 2011.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]