Minyak perilla

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Perilla frutescens, var. japonica

Minyak perilla diperolehi daripada biji herba genus Perilla, biasanya dari spesies Perilla frutescens (Pokok Pudina Jepun). Bijinya mengandungi 35 hingga 45 peratus minyak yang diperolehi dengan memerahnya. Minyak perilla digunakan bersama-sama dengan resin sintetik dalam pengeluaran varnis. Minyak perilla kering lebih cepat daripada minyak biji rami dan pengeringannya membentuk satu lapisan filem yang lebih keras dan lebih kuning daripada yang dibentuk oleh minyak biji rami. Industri cat dan varnis merangkumi penggunaan terbesar. Minyak perilla juga penting dalam pembuatan dakwat percetakan dan linoleum, dan pada zaman dahulu adalah satu komponen penting dalam mewujudkan lantai tanah yang tahan lama.

Di bahagian-bahagian Asia, minyak perilla digunakan sebagai minyak makan yang mempunyai lebih nilai manfaat perubatan berbanding rasanya. Minyak perilla adalah sumber yang sangat kaya dengan asid lemak omega-3 asid alfa-linolenik (ALA). Kira-kira 50 hingga 60% daripada minyak mengandungi ALA.

Di Korea, perilla banyak ditanam di Wilayah Chungcheong, Gyeongsang, dan Jeolla, supaya penduduk tempatan di sana sering menggunakan minyak perilla. Dalam masakan Korea, ia digunakan untuk memerap namul (hidangan sayur-sayuran), salutan gim (rumpair merah Korea) panggang, jeon (hidangan seperti lempeng),[1] di mana ia dipanggil deul gireum (들기름) atau beopyu (법유, ) dalam bahasa Korea.[2] Dalam Korea Utara, ia dipanggil deulkkae gireum (들깨기름).[3]photo[pautan mati kekal]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Deul gireum (들기름)" (dalam bahasa Korean). Empas / EncyKorea.CS1 maint: unrecognized language (link)
  2. ^ "Deul gireum (들기름)" (dalam bahasa Korean). Empas Korean Dictionary.CS1 maint: unrecognized language (link)
  3. ^ "Deulkkae gireum (들깨기름)" (dalam bahasa Korean). Empas Korean Dictionary.CS1 maint: unrecognized language (link)