Misi kembali sampel

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Batuan Genesis, dikembalikan oleh Apollo 15 misi bulan pada tahun 1971.
Angkasawan Apollo bekerja di Bulan untuk mengumpul sampel dan menjelejah. Berdekatan Kawah Shorty, mereka menemui beberapa regolitos bulan jingga.

Misi kembali sampel ialah misi kapal angkasa lepas dengan matlamat mengumpul dan mengembalikan sampel dari lokasi luar Bumi ke Bumi untuk analisis. Misi kembali sampel boleh membawa balik hanya atom dan molekul atau mendapan sebatian kompleks seperti bahan gembur ("tanah") dan batu. Sampel ini boleh diperoleh dalam sebilangan cara seperti tanah dan penggalian batu atau tatasusunan pengumpul yang digunakan untuk menangkap zarah angin suria atau reja komet.

Sehingga kini, sampel batuan Bulan dari Bulan Bumi telah dikumpul oleh misi robot dan anak kapal, komet Wild 2 dan asteroid 25143 Itokawa dan 162173 Ryugu telah dilawat oleh kapal angkasa lepas robot yang mengembalikan sampel ke Bumi, dan sampel angin suria yang telah dikembalikan oleh misi Genesis. Sampel dari asteroid 101955 Bennu telah diperoleh dan akan mula kembali ke Bumi pada bulan Mac 2021.

Tambahan dengan misi kembali sampel, sampel dari tiga jasad bukan darat telah dikumpul dengan cara lain daripada misi kembali sampel: sampel dari Bulan dalam bentuk meteorit Bulan, sampel dari Marikh dalam bentuk meteorit Marikh, dan sampel dari Vesta dalam bentuk meteorit HED.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Spaceflight lists and timelines