Mitsukoshi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Mitsukoshi, Ltd.
株式会社三越
Jenis/bentuk sahAnak syarikat
IndustriRuncit
Ditubuhkan1673; 351 tahun yang lalu (1673) Edo Honmachi (Nihonbashi Hongokuchō, Chūō, Tokyo), Japan
PengasasMitsui Takatoshi
Ibu pejabat1-4-1 Nihonbashi-Muromachi, Chūō, Tokyo, Japan
PemilikIsetan Mitsukoshi Sunting ini di Wikidata
Syarikat indukIsetan Mitsukoshi Holdings Ltd. (100%)
Tapak webwww.mitsukoshi.co.jp
www.mitsukoshi.com.hk
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Gedung Mitsukoshi di bahagian Nihonbashi Tokyo
Utagawa Hiroshige merekabentuk cetakan ukiyo-e dengan Gunung Fuji dan Echigoya sebagai mercu tanda. Echigoya adalah nama mantan nama Mitsukoshi yang dinamakan sempena provinsi bekas Echigo. Ibu pejabat Mitsukoshi terletak di sebelah kiri jalan.
Cawangan utama Nihonbashi
Dalaman cawangan utama Nihonbashi

Mitsukoshi, Ltd. (Jepun: 株式会社三越, Hepburn: Kabushiki-gaisha Mitsukoshi) ialah rantaian kedai serbaneka antarabangsa dengan ibu pejabat di Tokyo, Jepun. Ia merupakan anak syarikat Isetan Mitsukoshi Holdings, yang juga memiliki rantaian kedai Isetan.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Ia diasaskan pada tahun 1673 dengan yagō (nama kedai) Echigoya (越 後 屋), menjual kimono. Sepuluh tahun kemudian pada 1683, Echigoya mengambil pendekatan baru untuk pemasaran. Daripada menjual dengan pergi dari pintu ke pintu, mereka mendirikan kedai di mana pembeli boleh membeli barangan di tempat dengan wang tunai. Stesen Mitsukoshimae di Tokyo Metro dinamakan sempena gedung Mitsukoshi bersebelahan.

Mitsukoshi ialah akar kumpulan Mitsui. Pada tahun 1970-an, Mitsukoshi membeli gedung Oriental Nakamura di Nagoya dan menjenamakan semula mereka sebagai Mitsukoshi Nagoya.

Genichiro Inokuma merekabentuk kertas pembalut berwarna putih dan merah.[1]

Pada bulan Ogos 2007, ia diumumkan bahawa Mitsukoshi akan bergabung ke Isetan, sebuah gedung utama di Jepun.[2] Mitsukoshi TYO: 2779 tidak tersenarai pada 26 Mac 2008, dan pada 1 April, ia bergabung dengan Isetan di bawah syarikat induk bersama Isetan Mitsukoshi Holdings Ltd. (TYO: 3099 ).

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 2003-11-19. Dicapai pada 2013-04-07. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: archived copy as title (link)
  2. ^ http://www.mitsukoshi.co.jp/pc/corp/pdf/0070823.pdf 株式会社伊勢丹と株式会社三越との共同持株会社設立による 経営統合に関するお知らせ August 23, 2007 (in Japanese)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]