Model data

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Model data (atau pemodelan data)[1][2][3][4][5] ialah model abstrak yang menyusun elemen data dan menyeragamkan cara ia berkait antara satu sama lain dan dengan sifat entiti dunia sebenar. Sebagai contoh, model data boleh menentukan bahawa elemen data yang mewakili kereta terdiri daripada beberapa elemen lain yang, seterusnya, mewakili warna dan saiz kereta dan menentukan pemiliknya.

Istilah model data boleh merujuk kepada dua konsep yang berbeza tetapi berkait rapat. Kadangkala ia merujuk kepada pemformalan abstrak objek dan perhubungan yang terdapat dalam domain aplikasi tertentu: contohnya pelanggan, produk dan pesanan yang terdapat dalam organisasi pembuatan. Pada masa lain ia merujuk kepada set konsep yang digunakan dalam mentakrifkan pemformalkan sedemikian: contohnya konsep seperti entiti, atribut, hubungan atau jadual. Jadi "model data" aplikasi perbankan boleh ditakrifkan menggunakan "model data" hubungan entiti. Rencana ini menggunakan istilah dalam kedua-dua pengertian.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "datamodel - UML Domain Modeling - Stack Overflow". Stack Overflow. Stack Exchange Inc. Dicapai pada 4 February 2017.
  2. ^ "XQuery and XPath Data Model 3.1". World Wide Web Consortium (W3C). W3C. Dicapai pada 4 February 2017.
  3. ^ "datamodel". npm. npm, Inc. Dicapai pada 4 February 2017.
  4. ^ "DataModel (Java EE 6)". Java Documentation. Oracle. Dicapai pada 4 February 2017.
  5. ^ Ostrovskiy, Stan. "iOS: Three ways to pass data from Model to Controller". Medium. A Medium Corporation. Dicapai pada 4 February 2017.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]