Modulus Young

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Getah bernilai modulus Young yang sangat rendah.

Modulus Young atau modulus tegang (bahasa Inggeris: tensile modulus) atau modulus anjal (elastic modulus), adalah ukuran kekakuan sesuatu bahan anjal yang ditakrifkan sebagai nisbah tegangan dalam sistem koordinat Cartes terhadap terikan sepanjang paksi pada jangkauan tegangan di mana hukum Hooke berlaku.[1] Dalam mekanik benda padat, lengkung tegasan-terikan pada titik tertentu disebut dengan modulus tangen, modulus tangen perolehan lengkungan linear awal inilah modulus Young yang boleh dinilai secara menguji kekuatan tegangan sesuatu bahan. Pada bahan anisotropik, modulus Young mempunyai nilai yang berbeza-beza bergantung kepada arah bahan dikenakan terhadap struktur bahan.

Ia penggambaran modulus keanjalan yang paling umum selain modulus pukal dan modulus ricih/geser.

Modulus Young dinamakan sempena Thomas Young, seorang ilmuwan Inggeris abad ke-19. namun konsep yang sama dikembangkan terlebih dahulu oleh Leonhard Euler pada tahun 1727, eksperimen pertama yang memanfaatkan konsep sama dengan modulus ini dilakukan oleh Giordano Riccati pada tahun 1782.[2]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ IUPAC. Compendium of Chemical Terminology (ed. ke-2). Dicapai pada 26 Sep 2013.
  2. ^ The Rational Mechanics of Flexible or Elastic Bodies, 1638–1788: Introduction to Leonhardi Euleri Opera Omnia, vol. X and XI, Seriei Secundae. Orell Fussli.

Pustaka[sunting | sunting sumber]

  • ASTM E 111, "Standard Test Method for Young's Modulus, Tangent Modulus, and Chord Modulus," [1]
  • The ASM Handbook (various volumes) contains Young's Modulus for various materials and information on calculations. Online version (langganan diperlukan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]