Mohammed Targai Ulugh Beg

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Tokoh Mohammed Targai Ulugh Beg merupakan salah seorang pakar sains Islam yang hidup antara tahun 1393 - 1449.Nama sebenar beliau ialah Mohammed Taragay Ibn Shah Rukh. Beliau merupakan cucu kepada Timurlane (1336-1405). Timurlane dilihat adalah salah seorang panglima Mongol yang amat terkenal. Ulugh Beg telah dilahirkan di Soltaniyah, Republik Islam Iran.

Selain saintis, Ulugh Beg juga dilihat sebagai seorang pemerintah, guru dan ahli astronomi Islam yang terkenal. Sepanjang tempoh pemerintahannya, beliau telah membina sebuah pusat pendidikan ilmu di Samarkand, serta telah membina sebuah balai cerap astronomi yang diberi nama Zurkhany Zij.

Diantara pencapaian dalam bidang matematik, fizik dan astronominya yang unggul adalah beliau telah dapat mengenalpasti dan membina Zij (Jadual) yang dapat menerangkan tentang kedudukan relatif 1012 butiran bintang secara tepat. Beliau juga telah berjaya mencatatkan beberapa kaedah dan teori sfera geometri dan trigonometri.


Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • 1. Fakta berkenaan Ulugh Beg, (Sarjana Astronomi Islam) Kalendar 2009, terbitan Pusat Pungutan Zakat, Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan.


Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.