Mohammed Yusuf (Boko Haram)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Mohammed Yusuf (29 Jan 1970 - 30 Julai 2009) juga dikenali sebagai Ustaz Mohammed Yusuf , adalah seorang pemimpin kumpulan militan di Nigeria. Beliau dilahirkan di kampung Girgir, Jakusko, hari ini negeri Yobe, Nigeria . Beliau mengasaskan kumpulan militan Islam Boko Haram pada tahun 2002 dan merupakan pemimpin rohani sehingga dia telah dibunuh pada 2009 dalam satu keganasan mazhab di Nigeria .Nama rasmi kumpulan ini ialah "Jama'atu Ahlis Sunnah wal Lidda'awati-Jihad", yang dalam bahasa Arab bermaksud "Jemaat Sunnah untuk Dakwah dan Jihad".

Kepercayaan[sunting | sunting sumber]

Ahmad Murtada dari Jabatan Pengajian Islam, Universiti Bayero, Kano telah mengkaji tentang Mohammed Yusuf dan Boko Haram. Beliau menyatakan bahawa apabila pergerakan Ikhwan Muslimin muncul di Nigeria sebagai "Yan Brothers" di bawah pimpinan Ibrahim Zakzaky, Mohammed Yusuf telah menyertai Ikhwan Muslimin. Apabila "Yan Brothers" berpecah, organisasi Sunnah Nabi pula muncul dikenali sebagai "Selamatkan dari kezaliman Firaun -Sunnah" dan Yusuf adalah sebahagian daripada gerakan ini.Tiga buah masjid menjadi pusat gerakan mereka.Kemudian Yusuf dan pelajar dan pengikutnya menubuhkan pergerakan mereka sendiri yang dikenali sebagai "Jama'at Ahl kita-Sunnah li'd-Dakwah wa'l -Jihad "[Kumpulan ahli Sunnah untuk Dakwah dan Jihad], yang menjadi asas pembentukan Boko Haram . Pergerakan itu ditolak oleh kebanyakan penganut Salafi di Nigeria.

Mohammed Yusuf dikatakan cenderung kepada Salafisme dandipengaruhi oleh Ibn Taymiyyah . Dalam wawancara BBC 2009, Mohammed Yusuf menyatakan keyakinannya bahawa konsep Bumi sfera adalah bertentangan dengan ajaran Islam dan perlu ditolak , bersama-sama dengan teori evolusi Darwin , dan konsep hujan yang berasal dari air yang tersejat oleh matahari.

Baginya , "Ada pendakwah Islam terkemuka berpendidikan Barat dan mencampurkan dengan kepercayaan dalam Islam,". "Seperti mengatakan dunia adalah sfera/ bulat.Kami menolak teori Darwinisme."

Kehidupan peribadi[sunting | sunting sumber]

Yusuf mempunyai empat isteri dan 12 kanak-kanak. Beliau adalah ulama kontroversi mempunyai pendidikan siswazah, mahir Bahasa Inggeris, hidup gaya hidup yang mewah dan memandu kereta Mercedes-Benz .

Kematian[sunting | sunting sumber]

Yusuf telah dibunuh oleh pasukan keselamatan Nigeria. Pasukan Keselamatan Nigeria memerangkap beliau di rumah bapa mertuanya . Beliau berjaya ditangkap tetapi cuba melarikan diri dari balai polis.Walau bagaimanapun, tentera Nigeria menangkap semula dan membunuhnya. Pada hari sebelum kematiannya, kira-kira 186 orang terbunuh dalam pertempuran antara tentera Nigeria dan Boko Haram.

Rujukan[sunting | sunting sumber]