Momogun

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Momogun adalah nama bangsa bagi suku kaum Rungus yang terus di gunakan secara tradisi hingga ke hari ini. Rungus adalah merupakan berasal dari nama nenek moyang Momogun yang bernama Rungsud. Rungsud adalah abang sulung kepada Longguvai dan Turumpok. Turumpok juga di kenal sebagai [Tomui].

Ketiga adik-beradik lelaki ini merupakan nenek moyang kepada suku-suku Kadazandusun pada masa kini. Secara tradisi Rungsud merujuk kepada nenek moyang bagi suku kaum Dusun di kawasan utara Sabah iaitu Kudat, Kota Marudu, Pitas, Telupid dan Beluran. Kudat pada zaman dahulu sering di rujuk sebagai Tanjung Berungus. Para pedagang barter pada zaman dahulu merujuk kepada nama Aki Rungsud apabila menyebut Kudat pada masa itu.

Momogun merupakan satu sebutan yang berdasarkan sistem kepercayaan tradisi. Momogun adalah berasal dari kata "Pogun" iaitu membawa maksud "tanah nenek moyang atau dunia."

Momogun bermakna "pemilik tanah atau empunya tanah" berdasarkan hukum Agama Labus. Istilah ini berkait rapat dengan upacara dan kalendar Suku Momogun Rungus dalam upacara keagamaan Labus iaitu Mamasi dan Managas.

Upacara Mamasi dan Managas merupakan satu kalender Momogun berkaitan pelupusan dosa-dosa bagi semua penduduk di bawah gunung Kinabalu. Mamasi adalah pelupusan dosa bangsa momogun dalam kiraan 50 tahun sekali dan Managas adalah pelupusan dosa dalam kiraan 100 tahun sekali.

Kepercayaan ini merujuk kepada kepercayaan nenek moyang Momogun di mana dosa harus di bayar dengan korban darah dan setiap 50 tahun dan 100 tahun perlu di lupuskan segala dosa-dosa dari yang kecil hingga yang besar iaitu setiap yang di lakukan oleh bangsa Momogun. Jika ini tidak di lakukan maka Kinoringan akan mengizinkan kejadian seperti Lzusuvon (banjir besar), Lzunsuton (gempa bumi) atau Monirang (gunung berapi) serta penyakit-penyakit wabak dan sebagainya seperti kehilangan keharmonian dan kesatuan bangsa Momogun Rungus.

Kalendar 100 tahun Momogun Rungus ini akan berakhir setelah upacara Managas di lakukan pada tahun ke-100 dan kalendar baru akan di buka kepada tahun 1 dan demikianlah seterusnya.

Pada masa ini Momogun kini menggunakan nama suku masing-masing dan di satukan sebagai Rumpun Kadazandusun-Murut.