Motorola Mobility

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Motorola Mobility
Jenis/bentuk sahAnak syarikat
Didagangkan sebagaiMotorola
ISINUS6200971058 Sunting ini di Wikidata
IndustriElektronik pengguna
PendahuluMotorola
Ditubuhkan4 Januari 2011; 13 tahun yang lalu (2011-01-04)
PengasasPaul Galvin
Joseph Galvin
Ibu pejabatMerchandise Mart
Chicago, Illinois, A.S.
Kawasan perkhidmatanSeluruh dunia
KeluaranTelefon pintar
Jam pintar
Aksesori telefon pintar (Moto Mods)
PemilikLenovo Sunting ini di Wikidata
Bilangan kakitangan1,001-5,000[1]
Syarikat induk
  • Independent (2011)
  • Google (2011–2014)
  • Lenovo (2014–kini)
Tapak webwww.motorola.com/us/home
Facebook: Moto Twitter: Moto Instagram: motorola LinkedIn: motorola-mobility Youtube: UCJkBIeTewoQGgtviUe5LH_g Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Motorola Mobility (didagangkan sebagai Motorola) merupakan syarikat elektronik pengguna dan telekomunikasi Amerika yang terletak di Chicago, Illinois, ditubuhkan pada tahun 2011. Motorola Mobility kini dimiliki oleh Lenovo setelah dibeli dari Google pada tahun 2014. Motorola Mobility terbentuk selepas perpecahan Motorola asal pada 4 Januari 2011. Dalam perpecahan, Motorola Mobility mengambil syarikat pengguna berorientasi julat produk, termasuk telefon bimbit perniagaan dan modem kabel dan kotak atas set untuk perkhidmatan kabel digital dan televisyen satelit. Motorola Solutions mengekakan syarikat perusahaan berorientasikan julat produk.

Syarikat itu terutamanya mengeluarkan telefon pintar dan peranti mudah alih lain yang menjalankan sistem operasi Android yang dibangunkan oleh Google. Pada Ogos 2011, tujuh bulan selepas perpecahan, Google memperoleh Motorola Mobility untuk AS$ 12.5 bilion dengan hasrat untuk menguasai portfolio paten Motorola Mobility yang secukupnya dapat melindungi vendor Android yang lain daripada tindakan undang-undang. Perjanjian itu diselesaikan pada Mei 2012. Tidak lama selepas itu, Google menjual modem kabel Motorola Mobility dan perniagaan set-top ke Arris Group. Di bawah pemilikan Google, Motorola Mobility meningkatkan fokus pada pasaran telefon pintar peringkat masuk, dan di bawah bahagian Google ATAP mula membangunkan Projek Ara, platform untuk telefon pintar modular dengan komponen yang boleh ditukar ganti.

Pemilikan Google terhadap syarikat tersebut telah lama bertahan. Pada Januari 2014, Google mengumumkan bahawa ia akan menjual kebanyakan aset Motorola Mobility kepada Lenovo, sebuah syarikat teknologi China, dengan harga $2.91 bilion. Jualan yang dikeluarkan termasuk 2,000 paten Motorola dan ATAP, bahagian berpangkalan di pasukannya yang bekerja di Ara, dimuktamadkan pada 30 Oktober 2014.[2] Lenovo mendedahkan niat untuk menggunakan Motorola Mobility sebagai cara untuk memperluas ke dalam pasaran telefon pintar Amerika Syarikat.

Pada Januari 2016, berikutan penggabungan perniagaan telefon pintar sedia ada Lenovo pada Motorola Mobility pada tahun 2016, syarikat itu akan mengumumkan bahawa syarikat itu akan memulakan fasa "Motorola" sebagai jenama awam, menggantikannya dengan jenama "Moto" yang digunakan pada kebanyakan peranti terkini, dan jenama "Vibe" Lenovo. Motorola kemudiannya menjelaskan bahawa jenama itu akan terus digunakan, tetapi pemasaran akan memberi tumpuan kepada jenama "Moto" dan "Vibe", manakala jenama penuh Motorola akan muncul pada pembungkusan dan pemegang lesennya. Pada bulan November 2016, diumumkan bahawa Lenovo akan berhenti mengeluarkan telefon pintar di bawah namanya sendiri dan jenama Vibe, dan semua telefon pintar masa depan hanya akan membawa jenama "Moto" dan logo Motorola.

Pada Mac 2017, syarikat itu menyatakan bahawa ia tidak lagi akan menyimpang dari nama Motorola, memisahkan moniker "Moto oleh Lenovo" untuk memelihara warisan syarikat.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Motorola Mobility (a Lenovo company)". LinkedIn.[pautan mati kekal]
  2. ^ "It's official: Motorola Mobility now belongs to Lenovo". cnet.com. Dicapai pada 2014-12-25.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]