Gambaran Nabi Muhammad dalam filem

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Muhammad (filem))

Sehingga ke hari ini terdapat dua buah filem yang telah dikeluarkan mengenai Nabi Muhammad, nabi terakhir Islam. Nabi yang disegani oleh masyarakat Islam.

The Message (1976)[sunting | sunting sumber]

Filem pertama mengenai Muhammad adalah The Message (Utusan). Judul asal filem ini adalah "Mohammad, Messenger of God" (Muhammad, Utusan Tuhan), tetapi para ulama yang tidak dapat menerima judul ini kerana mereka tidak menganggap "utusan" adalah terjemahan tetap untuk perkataan Arab rasul. Oleh kerana itu, ia telah diputuskan untuk menamakan filem tersebut sebagai "Pesanan" atau "Al-Risalah" dalam Arab.

Filem ini dikeluarkan pada 1 Januari 1976 dan pada Julai 29 pada tahun yang sama. Tayangan perdana telah diadakan di "Plaza", sebuah pawagam di London. Filem ini mengandungi dua versi, satu dalam bahasa Inggeris dan satu lagi dalam bahasa Arab. Versi bahasa Arab telah juga diadakan tayangan perdana di sebuah pawagam London, Curzon, pada 19 Ogos 1976. Kedua versi telah ditayangkan sehingga 29 September. Kesimpulannya, versi bahasa Inggeris telah dikeluarkan selama sembilan minggu, versi bahasa Arab untuk enam minggu.

Apabila pengarah Mustafa Akkad (1935-2005) membikin filemya, dia menggunakan seorang pelakon Amerika dan seorang pelakon Mesir. Dalam versi bahasa Inggeris Anthony Quinn bermain Hamza, Michael Ansara pembangkang utama Muhammad Abu Sufyan, dan Irene Papas sebagai isteri Abu Sufyan Hind. Dalam versi bahasa Arab pula , watak-watak ini telah dimainkan oleh bintang-bintang Mesir. Walau bagaimanapun, dalam sebilangan pengambaran filem keseluruhannya, sekumpulan besar berlakon, seperti Perang Badar, ia dapat didengarkan bahawa babaknya hanyalah dibikin sekali, apabila para pelakon berteriak "Allahu Akbar", di mana dalam babak yang mirip lain pengarah menukar dengan "Tuhan maha besar".

Walaupun filem ini mengenai Muhammad, baginda tidak ditunjukkan, kerana dalam Islam tidak dibenarkan untuk membuat gambaran Nabi. Oleh kerana itu, pengarah mengambil keputusan untuk menggunakan sebuah pengambaran yang sangat istimewa. Dia sering menukar-nukarkan kedudukan kamera apabila Muhammad dibawa ke dalam visi. Tambahan pula, para penonton dapat melihat bahagian-bahagian besar filem pandangan Nabi.

Bukan hanya Muhammad tidak ditunjuk, anak menantunya Ali, bapa saudaranya Hamzah dan para isteri Nabi juga tidak ditunjukkan juga. Salah satu kesan prosedur ini adalah tanggapan yang direka bahawa Nabi hampir tidak berhubung dengan para wanita. Biografi-biografi silam Muhammad, seperti yang diterbitkan oleh Ibn Ishaak, menjelaskan cerita yang berlainan.

Walaupun Universiti Al Azhar Kaherah pertama kali memberikan syarat bahawa peraturan-peraturan disebutkan di atas telah diikutkan secara ketat, ia kemudian menarik balik keizinannya. Walau bagaimanapun, "Pesanan" menjadi sangat masyhur, bukan sahaja dalam kalangan golongan orang Islam.

Muhammad: The Last Prophet (2002)[sunting | sunting sumber]

Muhammad: The Last Prophet adalah sebuah filem animasi yang telah dihasilkan oleh Badr International menurut prinsip-prinsip yang sama seperti filem The Message (1976). Pengarahnya ialah Richard Rich. Filem ini telah dikeluarkan pada tahun 2002 dan ia telah ditayangkan dalam beberapa bilangan pawagam yang terhad di Amerika Syarikat dan United Kingdom. Filem ini bertumpu pada zaman awal Islam. Tidak seperti filem The Message, Universiti Al-Azhar telah memberikan keizinan untuk menonton filem ini.

Dokumentar[sunting | sunting sumber]

Sehingga hari ini terdapat dua dokumentar yang telah dihasilkan mengenai Muhammad, yang pertama adalah "Islam: Empayar Kepercayaan" (2000) dan yang kedua "Muhammad, Legasi seorang Nabi" (2002).

Sumber[sunting | sunting sumber]

  • Freek L. Bakker, 'The Image of Muhammad in THE MESSAGE, the First and Only Feature Film about the Prophet of Islam', Islam and Christian-Muslim Relations 17/1 (2006), m/s. 77-92.