Mukormikosis

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Mukormikosis
Wikipedia tidak memberikan nasihat perubatan profesional Penafian perubatan
Nama lain
Zigomikosis kulat hitam
Mukormikosis periorbital
PengkhususanPenyakit jangkitan
GejalaBergantung pada lokasi: hingus, bahagian kulit berwarna hitam, pembengkakan wajah, sakit kepala, demam, batuk, penglihatan kabur
Permulaan biasa
Cepat
TempohSekitar seminggu
PuncaKulat Mukorales
Diabetis, lebihan besi, sel darah putih rendah, kanser, transplantasi organ, masalah ginjal, imunosupresan, steroid jangka panjang
Biopsi, kultur, pengimejan perubatan
Selulitis orbital, trombosis rongga sinus, aspergilosis
PencegahanPelitup muka, menghindari tanah atau bangunan yang rosak kerana air, diabetis yang terkawal
RawatanAntikulat, pembedahan debris, tangani kondisi medis yang melatarbelakangi
Rawatan perubatan
Amfoterisin B, isavukonazol, posakonazol
PrognosisBuruk
KekerapanJarang
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Mukormikosis, juga dikenali sebagai kulat hitam,[1][2] ialah jangkitan kulat yang serius, biasanya pada orang dengan kemampuan yang berkurang untuk melawan jangkitan.[3] Gejala tergantung pada bagian tubuh mana infeksi terjadi.[4] Ia sering menjangkiti hidung, sinus, mata dan otak yang mengakibatkan selesema, pembengkakan dan kesakitan di satu sisi wajah, sakit kepala, demam, penglihatan kabur, mata bengkak dan menonjol, dan tisu mati. Bentuk penyakit lain dapat menjangkiti paru-paru, perut dan usus, serta kulit.

Hal ini disebarkan oleh spora kulat Mucorales, paling sering melalui sedutan, makanan tercemar, atau luka terbuka. Kukat ini biasa ditemukan di tanah, bahan organik yang membusuk (seperti buah dan sayuran yang membusuk), dan kotoran haiwan, tetapi biasanya tidak mempengaruhi manusia. Hal ini tidak dissbarkan antara orang-orang. Faktor risiko termasuk diabetis dengan kadar gula darah tinggi atau ketoasidosis diabetikum, sel darah putih rendah, kanser, transplantasi organ, kelebihan zat besi, masalah ginjal, steroid jangka panjang atau penggunaan imunosupresan, dan pada tahap yang lebih rendah terhadap HIV/AIDS.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Dyer, Owen (13 May 2021). "Covid-19: India sees record deaths as "black fungus" spreads fear". BMJ (Clinical Research Ed.). 373: n1238. doi:10.1136/bmj.n1238. ISSN 1756-1833. PMID 33985993.
  2. ^ Quarterly Current Affairs Vol. 4 - October to December 2020 for Competitive Exams. 4. Disha Publications. 2020. m/s. 173. ISBN 978-93-90486-29-8.
  3. ^ Hernández, JL; Buckley, CJ (January 2021). "Mucormycosis". PMID 31335084. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  4. ^ "ICD-11 - ICD-11 for Mortality and Morbidity Statistics". icd.who.int. Dicapai pada 25 May 2021.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]