Belut laut

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Muraenidae)

Malung
Julat zaman: Miosen Akhir–Kini
[1]
Malung di Maldives
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Superorder:
Order:
Keluarga:
Muraenidae

Genera

Lihat teks.

Corak malung yang berwarna-warni dari terumbu karang

Malung adalah daripada keluarga belut. Kadang-kadang mereka juga dipanggil oleh nama Latin mereka, Muraenidae. Malung boleh didapati di seluruh dunia. Terdapat 202 jenis spesies dalam 16 genera.

Biasanya, malung tumbuh sehingga panjang kira-kira 1.5 meter. Malung terbesar yang diketahui ialah strophidon sathete, yang boleh mencapai 4 meter panjang. Malung tinggal di kawasan terumbu karang dan kawasan berbatu, pada kedalaman kira-kira 200m.

Terumbu ini biasanya di perairan tropika atau subtropika. Mereka menghabiskan sebahagian besar masa mereka di dalam keretakan dalam batu. Mereka sangat berbahaya dan mempunyai gigi besar adalah karnivor. Mereka memakan ikan lain, sefalopod, moluska, dan krustasea. Kerapu, lain-lain malung, dan Barracuda adalah antara pemangsa mereka. Mereka mempunyai gigi tajam yang boleh menembus kulit anda.

Taksonomi[sunting | sunting sumber]

Genera[sunting | sunting sumber]

Pada masa ini terdapat sekitar 202 spesies malung yang diketahui, dibahagi antara 16 genera. Genus Gymnothorax adalah setakat yang paling luas, termasuk lebih daripada separuh daripada jumlah spesies.

Senarai genera mengikut World Register of Marine Species :

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Froese, Rainer, dan Daniel Pauly, ed. (2009). "Muraenidae" dalam FishBase. Versi Januari 2009.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]