Museu da Marioneta

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Museu da Marioneta
LokasiPortugal Sunting ini di Wikidata
Koordinat38°42′29″N 9°09′21″W / 38.70811°N 9.15596°W / 38.70811; -9.15596Koordinat: 38°42′29″N 9°09′21″W / 38.70811°N 9.15596°W / 38.70811; -9.15596
Laman sesawangwww.museudamarioneta.pt/pt/

Museu da Marioneta (Muzium Boneka) telah ditempatkan sejak November 2001 di Biara Bernardas di Lisbon, Portugal, menjadikan dirinya sebagai muzium pertama di Portugal yang didedikasikan sepenuhnya untuk tafsiran dan penyebaran sejarah boneka, meliputi sejarah bentuk seni ini di seluruh dunia, mempersembahkan pelbagai jenis boneka dan pendekatan berbeza yang dibenarkan, dengan penekanan khusus pada boneka Portugis.

Koleksi muzium telah diperluas dan dipelbagaikan secara beransur-ansur, menggambarkan bentuk teater berbeza yang berasal daripada tradisi kuno atau muncul daripada pencarian artistik kontemporari, meneroka bentuk baharu, bahan baharu dan teknik baharu. Pelanjutan ini hanya boleh dilakukan dengan penyertaan personaliti yang berbeza, pengarang, pengumpul dan dalang yang, bersama kami, menerima projek ini, memberikan sumbangan mereka yang tidak ternilai melalui pemindahan harta pusaka mereka, yang mana Muzium amat menghargainya.

Pada mulanya, ia dikekalkan loghat tonik di alam semesta negara, yang boleh berbangga dengan menyepadukan salah satu koleksi boneka tradisional Portugis yang paling penting dan komprehensif.

Sejak akhir 2008, pintu dibuka kepada dunia dengan tuan rumah, secara deposit, koleksi boneka dan topeng yang luar biasa dan luas Asia Tenggara dan Afrika pengumpul Francisco Capelo.

Biara Bernardas[sunting | sunting sumber]

Muzium ini ditempatkan di Convent of Bernardas, diklasifikasikan sebagai Kepentingan Awam. Biara telah diasaskan pada tahun 1653, dengan izin Raja John IV dari Portugal, sebagai sebuah kubu yang ditutup pada tahun 1655.

Pada peristiwa gempa bumi Lisbon 1755, bangunan itu hampir musnah sepenuhnya. Pembinaan semulanya bermula pada 1758 di bawah arkitek Giacomo Azzolini.

Pada tahun 1786 biara itu kembali kepada kegunaan keagamaan, dan ia kekal sedemikian sehingga 1834, apabila perintah agama dibubarkan dan harta mereka dirampas.

Bekas biara itu dipajak berturut-turut, diperoleh pada tahun 1850 oleh Joaquim Lopes Chamber yang memasang sebuah Kolej.

Satu berturut-turut pekerjaan, dari Sekolah Menengah Politeknik, panggung wayang, pertunjukan, konsert filharmonik, dan menempatkan peranannya yang terbaharu.

Pada tahun 1998, dengan harta itu mengalami kemerosotan yang mendalam, ia telah diperoleh oleh Majlis Bandaraya Lisbon, membuat pemulihan dan pemulihan dari November 1999 hingga Julai 2001.

Pada masa ini bekas biara menempatkan 34 keluarga, pusat komuniti, restoran dan Museu da Marioneta.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Muzium ini telah dicipta pada tahun 1987 oleh Syarikat Boneka São Lourenço yang didedikasikan untuk merealisasikan pertunjukan perjalanan di seluruh negara dan orang asing.

Oleh itu, ia dicipta sebagai ruang Portugis pertama yang didedikasikan untuk boneka, dari kepupusan Teater Bairro Alto pada tahun 1755, meneruskan tradisi teater dan opera Portugis.

Kewujudan tradisi teater dan opera boneka Portugis, sangat penting dalam sejarah teater Eropah, diwakili oleh himpunan sejarah opera untuk boneka António José da Silva, Yahudi, dan himpunan popular banyak syarikat jalanan dalang yang selama berabad-abad mengembara ke negara ini.

Persatuan St. Lawrence, yang diasaskan oleh José Alberto Gil, pemuzik, dan Helena Vaz, dalang dan artis, dibangkitkan sebagai hasil daripada kegiatannya, beberapa salinan boneka yang membentuk teras awal muzium.

Kemerosotan harta benda dalam pengurusan swasta Muzium dan kekurangan sokongan atau subsidi institusi menyukarkan daya maju ekonomi dan penyelenggaraan projek yang, selama 13 tahun, Lisbon mewakili dalam litar antarabangsa boneka.

Kepentingan koleksi dan hakikat bahawa ia adalah satu-satunya muzium seumpamanya di Portugal membawa kepada pemeteraian perjanjian antara pemilik koleksi asal dan Majlis Bandaraya Lisbon, melalui syarikat perbandaran EGEAC, yang membenarkan penyelenggaraan muzium ini dan pemindahannya pada tahun 2001 ke ruang yang membolehkan keseronokan awamnya dalam keadaan maruah yang sepatutnya.

Pada 2007/2008, Muzium Boneka telah menjalani kerja-kerja pemulihan dan pembesaran di bawah permohonan untuk Program POC-Kebudayaan operasi, yang membenarkan penciptaan keadaan yang sesuai untuk pameran dan pertunjukan, pengembangan litar pameran tetap, pemasangan stor di ruang baru, lebih besar dan lebih sesuai untuk penerimaan pengunjung.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]