Musim Tuai

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Musim
Tuai– Smw
dalam hieroglif
N37
mw
hrw
 
or
 
N37
N36
t
N5

Musim Tuai (dikenali dalam Mesir sebagai Shemu atau Shomu - ditransliterasi sebagai Smw) adalah musim ketiga dan terakhir kalendar Mesir. Perkataan Shemu harfiah diterjemahkan sebagai "air rendah", dan jatuh kira-kira antara awal bulan Mei dan awal September. Semasa musim ini, tuaian tanaman bijirin dikumpulkan.[1] Shemu didahului oleh Musim Kemunculan (Peret), dan diikuti oleh Musim Pembanjiran (Akhet).

Semasa Shemu, petani Mesir akan menuai tanaman mereka - jelas berbeza kepada amalan yang sezaman dengan mereka di dunia purba, yang akan mula menanam tanaman mereka pada masa ini. Shemu juga dikenali sebagai Musim Ppanas atau Musim Kering[2] dan kadang-kadang ditulis sebagai Shomu.[3]

Mesir Purba menggunakan nama ini dalam kedua-dua lunar dan kalendar awam mereka. Bulan kalendar lunar adalah lebih kurang bersamaan dengan tempoh dari awal Mei ke terbitan helios Sirius sekitar awal September. Memandangkan kalendar awam bergerak melalui musim dari masa ke masa, kehilangan kira-kira satu hari setiap empat tahun, musim ini tidak berterusan sepadan dengan mana-mana bahagian kalendar moden.

Bulan Tuai[sunting | sunting sumber]

Musim Tuai terdiri daripada empat bulan yang mempunyai 30 hari selepas itu diikuti tempoh 5 hari epagomenal, yang menjadikan tahun kepada 365 hari.[4] Bulan-bulan ini boleh sama ada disebut dengan jumlah (bulan 9 hingga 12) atau dengan nama-nama seperti berikut:

Musim Tuai didahului oleh Musim Kemunculan dan diikuti dengan Musim Pembanjiran.[5]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ David P. Silverman, Ancient Egypt, Duncan Baird Publishers, London 1997. p.93
  2. ^ Leiden University
  3. ^ "shomu". Britannica. Dicapai pada 2012-03-14.
  4. ^ Allen, James P. (2000). Middle Egyptian: An Introduction to the Language and Culture of Hieroglyphs. Cambridge University press. pp. 103-106
  5. ^ Marshall Clagett, Ancient Egyptian Science: A Source Book, Diane 1989, ISBN 0-87169-214-7, p.5
Didahului oleh
Musim Kemunculan
Peret
Musim Mesir

Musim Tuai
Shemu'''
hari: 125 atau 126 hari

Diikuti oleh:
Musim Pembanjiran
Akhet



Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.