Muzik Melayu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Muzik Melayu ialah satu genre muzik tradisional yang berasal dan berkembang di pantai timur Sumatera, Kalimantan, dan Semenanjung Tanah Melayu. Muzik ini biasanya dinyanyikan oleh orang-orang dari etnik Melayu yang sering diiringi dengan tarian khas Melayu tempatan seperti tarian persembahan dalam acara atau pesta tradisional, menyambut tetamu kehormat, dan dalam aktiviti keagamaan. Apa yang menarik tentang genre muzik ini terletak pada gubahannya yang terdiri daripada lirik lagu yang mengandungi puisi yang disesuaikan dengan kehidupan seharian dan penuh dengan arahan pengajaran (pesan moral), dipenuhi dengan suara atau vokal cengkok Melayu yang tersendiri, dan susunan muzik yang tersusun rapi.

Seiring dengan perkembangan era muzik Melayu, gaya muzik telah berubah, sebagai contoh mengalami percampuran dengan aliran muzik pop, muzik rock, dan dangdut. Aliran ini boleh didapati di negara-negara sekutu Melayu, seperti Indonesia, Singapura, Malaysia, dan Brunei.

Pada awal perkembangannya, alat muzik yang digunakan didominasi oleh lakuan rebana bernama Kompang dari Ponorogo, tali gambus, gesekan biola, akordion picitan, lakuan gong, dan serunai tiupan. Ini dipengaruhi oleh budaya tanah tradisional Arab dan Eropah. Seiring dengan perkembangan teknologi, semuanya digantikan dengan alat muzik elektronik berupa keyboard. Walau bagaimanapun, dalam aktiviti tertentu alat muzik tradisional masih digunakan untuk mengekalkan warisan budaya.

Dalam karyanya, aliran ini popular pada tahun 80-an malah telah memasuki era “puncak kegemilangan” pada era 90-an. Ini ditandai dengan peningkatan bilangan penyanyi & pancaragam Melayu, dan pendatang baru muncul dengan lagu-lagu unggulan masing-masing.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]