Muzik keagamaan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
David memainkan kecapinya (artis tidak dikenali, c. 960). Buku Mazmur, termasuk dalam kitab Yahudi dan Kristian, dan dikatakan sebahagian besarnya ditulis oleh Daud, merupakan salah satu koleksi muzik suci yang terawal, dan masih memainkan peranan dalam liturgi kedua-dua agama.

Muzik keagamaan (juga muzik suci) merupakan sejenis muzik yang dipersembahkan atau digubah untuk kegunaan keagamaan atau melalui pengaruh agama. Ia mungkin bertindih dengan muzik ritual, iaitu muzik, suci atau tidak, dipersembahkan atau digubah untuk atau sebagai ritual. Lagu-lagu keagamaan telah disifatkan sebagai sumber kekuatan, juga sebagai alat untuk meredakan kesakitan, meningkatkan mood seseorang, dan membantu dalam penemuan makna dalam penderitaan seseorang. Walaupun gaya dan genre berbeza secara meluas merentas tradisi, kumpulan agama masih berkongsi pelbagai amalan dan teknik muzik.

Muzik keagamaan mempunyai pelbagai bentuk dan berbeza-beza mengikut budaya. Agama seperti Islam, Yahudi, dan Sinisme menunjukkan perkara ini, berpecah kepada pelbagai bentuk dan gaya muzik yang bergantung pada pelbagai amalan agama.[1][2][3] Muzik keagamaan merentas budaya menggambarkan penggunaan alat yang serupa, digunakan selaras untuk mencipta melodi ini. dram (dan gendang), contohnya, sering dilihat dalam pelbagai agama seperti Rastafari dan Sinisme, manakala alat tiup (tanduk, saksofon, trompet, dan variasi seumpamanya) boleh didapati secara lazim dalam Islam dan Yahudi.[4][5]

Di seluruh agama, setiap bentuk muzik Keagamaan, dalam agama tertentu, berbeza untuk tujuan yang berbeza. Sebagai contoh, dalam Muzik Islam, beberapa jenis muzik digunakan untuk solat manakala yang lain digunakan untuk perayaan.[6] Begitu juga, variasi seperti ini dikongsi antara banyak agama lain.

Muzik memainkan peranan penting dalam banyak agama. Dalam sesetengah agama, seperti agama Buddha, muzik membantu orang menenangkan fikiran dan fokus sebelum meditasi. Dalam muzik Sikh, dikenali sebagai kirtan, muzik membantu orang ramai berhubung dengan ajaran agama dan dengan Tuhan.[7] Beberapa agama lain, seperti Islam, menggunakan muzik untuk membaca perkataan kitab suci mereka.[8] Sesetengah agama mengaitkan muzik mereka dengan pemuzik bukan agama. Sebagai contoh, muzik Rastafari sangat berkaitan dengan muzik reggae.[perlu rujukan] Muzik keagamaan membantu semua agama berhubung dengan kepercayaan mereka dan mengingati nilai agama mereka.

Muzik Islam[sunting | sunting sumber]

Perhimpunan Muzikal – Uthmaniyah abad ke-18

Muzik Islam (Arab: الموسيقى في الإسلام) mungkin merujuk kepada muzik keagamaan, seperti yang dipersembahkan dalam perkhidmatan awam Islam atau ibadat peribadi, atau lebih umum kepada tradisi muzik dunia Islam. Nadi Islam ialah Timur Tengah, Afrika Utara, Tanduk Afrika, Afrika Barat, Iran, Asia Tengah, dan Asia Selatan. Oleh kerana Islam adalah agama yang berbilang kaum, ekspresi muzik penganutnya sangat pelbagai. Tradisi orang asli dari pelbagai bahagian telah mempengaruhi gaya muzik yang popular di kalangan umat Islam hari ini. Perkataan "muzik" dalam bahasa Arab, bahasa Islam, (mūsīqā موسيقى) ditakrifkan dengan lebih sempit berbanding dalam bahasa Inggeris atau beberapa bahasa lain, dan "konsepnya" sekurang-kurangnya pada asalnya "dikhaskan untuk muzik seni sekular; nama dan konsep yang berasingan dimiliki kepada lagu-lagu rakyat dan nyanyian agama".)[9]

Sekurang-kurangnya seorang sarjana (Jacob M. Landau) membuat generalisasi tentang muzik Islam bahawa ia "dicirikan oleh organisasi melodi dan irama yang sangat halus", bahawa "komponen vokal mendominasi instrumental", dan bahawa pemuzik individu "dibenarkan, dan sememangnya digalakkan, untuk berimprovisasi".[9]

Muzik Kristian[sunting | sunting sumber]

Muzik Kristian, juga dipanggil muzik rohani, adalah muzik dicipta untuk menyatakan kepercayaan peribadi dan komuniti Kristian. Lagu Kristian boleh dalam bentuk doa, pujian, atau pujian yang berbeza dalam bentuk di seluruh dunia.

Seperti bentuk muzik lain, penulisan lagu, persembahan, kepentingan, dan makna muzik Kristian berbeza-beza bergantung pada keadaan sosio-budaya rakyat. Muzik Kristian digubah dan dipersembahkan untuk pelbagai tujuan, sama ada untuk tujuan estetika, keagamaan, atau upacara, malah memberikan nilai komersial.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ A. Rasheid, Omar. "Muslim Prayer and Public Spheres: An Interpretation of the Quranic Verse 29:45". Interpretation: A Journal of Bible and Theology. 68: 41.
  2. ^ "Jewish Sacred Music | Sacred Music Radio" (dalam bahasa Inggeris). 28 Ogos 2013. Dicapai pada 20 Mei 2022.
  3. ^ "InKAS – Korean shamanism". inkas.org. Dicapai pada 4 Mei 2022.
  4. ^ "Instruments | Hong Kong Quanzhen Temples Taoist Ritual Music". daoistmusichk.org. Dicapai pada 4 Mei 2022.
  5. ^ "BBC – Religions – Rastafari: Worship and customs". BBC (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 9 Mei 2022.
  6. ^ "Muslim Call to Prayer | Smithsonian Folkways Magazine". folkways.si.edu (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 28 Mei 2022.
  7. ^ Sikh sacred music. Oxon: Sikh Sacred Music Society. 1967. m/s. 63.
  8. ^ "Islamic arts – Music | Britannica". www.britannica.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 4 Mei 2022.
  9. ^ a b Landau, Jacob M. "Islamic Arts. Music". Britannica. Dicapai pada 21 Mei 2022.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Fertonani, Cesare; Raffaele Mellace; Cesare Toscani, penyunting (2014). La Musica Sacra nella Milano del Settecento. Atti del convegno internazionale. Milano, 17–18 maggio 2011. Cantar sottile 3. Milan: LED Edizioni Universitaire. ISBN 978-88-7916-658-4.