Muzium Rakyat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Muzium Rakyat, Kecantikan, dan Galeri layang-layang, Melaka.
Muzium Rakyat, Kecantikan, dan Galeri layang-layang, Melaka.

Muzium Rakyat merupakan sebuah muzium di Melaka, malaysia. Bangunan muzium ini dahulunya merupakan Majlis Perbandaran Melaka Bandaraya Bersejarah (MPMBB) sebelum diambil alih oleh PERZIM. Muzium Rakyat yang terletak di aras 1 bangunan ini telah dirasmikan oleh Y.A.B Perdana Menteri Malaysia pada 15 April 1992.

Pameran utama muzium meliputi aspek pentadbiran, perumahan, sosial, perindustrian, pelancongan, infrastruktur dan pertanian. Ia digarap sebegitu rupa untuk menunjukkan penglibatan rakyat dan kerajaan dalam memajukan Negeri Melaka. Kecemerlangan Melaka turut diabadikan dalam 'Pameran Melaka Sedekad' yang dikenali sebagai Muzium Rakyat.

Antara objektifnya adalah untuk mempamerkan pencapaian dan kemajuan Negeri Melaka dalam pelbagai bidang ekonomi, politik, sosial, pendidikan, pelancongan, perindustrian dan sebagainya serta hubungan antara kerajaan dan rakyat.

Bangunan Majlis Perbandaran Melaka Bandaraya Bersejarah (MPMBB) ini diambil alih oleh PERZIM. Muzium Rakyat yang terletak di aras 1 bangunan ini dirasmikan oleh Perdana Menteri pada 15 April 1992.

Pameran muzium meliputi aspek pentadbiran, perumahan, sosial, perindustrian, pelancongan, infrastruktur dan pertanian. Ia digarap begitu rupa untuk penglibatan rakyat dan kerajaan dalam memajukan Melaka. Kecemerlangan Melaka diabadikan dalam 'Pameran Melaka Sedekad'.

Antara objektifnya adalah mempamerkan isu-isu istimewa menarik berkaitan dengan pertumbuhan sosio-ekonomi dari zaman Melaka hingga tahap "Kegemilangan Melaka" dalam bidang ekonomi, politik, pendidikan, sosial, pelancongan, perindustrian dan sebagainya serta hubungan kerajaan-rakyat. Terdapat juga Muzium Kecantikan dan Muzium Layang-layang masing-masing didapati di tingkat 2 dan tingkat 3.

Bayaran Masuk[sunting | sunting sumber]

  • Dewasa : RM5
  • Kanak-kanak: RM 3

Waktu Operasi[sunting | sunting sumber]

9 pagi – 6 petang

Galeri[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]