Muzium Sejarah Alam dan Sains Negara, Lisbon

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Muka hadapan Muzium Sejarah Alam dan Sains Negara, di Rua da Escola Politécnica, Lisbon

Muzium Sejarah Alam dan Sains Negara di Lisbon, Portugal (Portugis: Museu Nacional de História Natural e da Ciência) ialah muzium utama negara yang memfokuskan pada alam semula jadi. Ditubuhkan pada tahun 1926, muzium ini berfungsi di bawah Universiti Lisbon.

Koleksinya yang kaya, dikumpulkan lebih daripada 250 tahun, menjangkau zoologi, antropologi, geologi dan botani.

Muzium ini mempunyai aktiviti untuk mempromosikan sejarah semula jadi dan kesedaran sains, dengan ruang untuk pameran seni, persidangan, perbahasan, bengkel dan kursus.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Penamaan awamnya ialah "MUjHNAC - Muzium Sejarah Alam dan Sains Negara". Ia diasaskan pada Oktober 2011. Unit ini menggabungkan bekas Muzium Sejarah Alam Negara dan Muzium Sains Universiti Lisbon, mengintegrasikan koleksi mereka, bangunan lama Sekolah Politeknik, Taman Botani Lisbon dan Balai Cerap Astronomi Lisbon (yang ini sejak Julai 2012):[1]

MUjHNAC bermula di Muzium Sejarah Alam Diraja dan Taman Botani, yang dicipta pada separuh kedua abad kelapan belas, di Ajuda (Lisbon barat). Ia kemudiannya ditempatkan untuk tempoh yang singkat di Akademi Sains Diraja dan dipindahkan ke Sekolah Politeknik (1858), pertama kali dinamakan sebagai Muzium Negara Lisbon (1861).

Taman Botani Lisbon dibuka secara rasmi pada tahun 1878.

Pada tahun 1911, dengan penciptaan Universiti Lisbon, Muzium ini dilampirkan kepada Fakulti Sains, mengambil nama Muzium Sejarah Alam Negara pada tahun 1926.

Pada Mac 1978, kebakaran besar memusnahkan sebahagian besar bangunan bekas Sekolah Politeknik, serta koleksi zoologi dan sebahagian daripada koleksi geologi. Fakulti kemudiannya berpindah ke premis lain.

Muzium Sains Universiti Lisbon telah diwujudkan pada Mei 1985, berkongsi bangunan dengan Muzium Sejarah Semula Jadi Negara.

Kedua-dua muzium telah diberi undang-undang kecil baru pada tahun 2003, menjadi autonomi daripada Fakulti Sains dan di bawah pentadbiran langsung Rektor Universiti Lisbon.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "History of the National Museum of Natural History and Science".

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 38°45′19.65″N 9°9′41.26″W / 38.7554583°N 9.1614611°W / 38.7554583; -9.1614611


Templat:Portugal-museum-stub