My Dress-Up Darling

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
My Dress-Up Darling
Fail:Sono Bisque Doll wa Koi wo Suru, Volume 1.jpg
Kulit Depan jilid tankōbon pertama, menampilkan Marin Kitagawa
その着せ替え人形ビスク・ドールは恋をする
(Sono Bisuku Dōru wa Koi o Suru)
Genre
Manga
PengarangShinichi Fukuda
PenerbitSquare Enix
Penerbit Lain
Square Enix
DemografikSeinen
PencetakanGangan Comics
Majalah AsalYoung Gangan
Tarikh Pengeluaran19 Januari 2018 – kini
Jilid9 (Senarai jilid)
Siri televisyen anime
PengarahKeisuke Shinohara
Skrip/PenulisYoriko Tomita
Lagu/MuzikTakeshi Nakatsuka
StudioCloverWorks
Dilesenkan olehFunimation
Penyiaran AsalTokyo MX, GYT, GTV, BS11, ytv, Mētele, AT-X
Tarikh tayangan9 Januari 202227 Mac 2022
Episod12 (Senarai episod)
Portal Anime dan Manga

My Dress-Up Darling (Sayangku Berpakaian) (Jepun: その着せ替え人形ビスク・ドールは恋をする, Hepburn: Sono Bisuku Dōru wa Koi o Suru, terj. "Patung Biskut Itu Boleh Jatuh Cinta")[a] merupakan sebuah siri manga Jepun yang ditulis dan diilustrasikan oleh Shinichi Fukuda. Ia mula disirikan dalam majalah Square Enix Young Gangan pada Januari 2018, dan telah dikumpulkan ke dalam sembilan jilid setakat Mac 2022. Sebuah adaptasi siri televisyen anime oleh CloverWorks diudarakan dari Januari ke Mac 2022.

Premis[sunting | sunting sumber]

Wakana Gojo merupakan seorang pelajar sekolah menengah tinggi tahun pertama yang mempunyai impian untuk menjadi tukang patung hina. Pada suatu hari semasa semester pertama Wakana, rakan sekelasnya yang popular Marin Kitagawa ternampak dia membuat kostum patung dalam bilik jahit sekolah. Marin yang ingin melakukan cosplay untuk seketika dan telah memerhatikan kemahiran jahit Wakana, memintanya untuk menciptakan kostum suatu watak dari sebuah permainan video yang dia suka. Walaupun Wakana tidak ada pengalaman membuat kostum berskala manusia, dia mendapat inspirasi daripada ketabahan Marin dan bersetuju untuk membuat satu kostum untuknya.

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Kanji 着せ替え人形 dalam Tajuk Bahasa Jepun, dibubuhkan dengan glos furigana sebagai Bisuku Dōru (Jepun: ビスク・ドール), biasanya dibacakan sebagai Kisekae Ningyō ("patung berpakaian").

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ 「その着せ替え人形は恋をする」新刊発売記念、福田晋一が秋葉原でサイン会. Natalie (dalam bahasa Jepun). May 17, 2019. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 Jun 2021. Dicapai pada November 1, 2020.
  2. ^ a b Wolf, Ian (16 Mei 2020). "My Dress-Up Darling Volume 1 Review". Anime UK News. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 Oktober 2020. Dicapai pada 1 November 2020.