My Starz LG

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

My Starz LG merupakan sebuah rancangan realiti televisyen dalam mencari bakat-bakat baru dalam arena nyanyian di Malaysia yang pernah ditayangkan di TV3 dan NTV7 bermula pada tahun 2007 hingga 2010. Tiga juara lahir daripada program ini ialah Hamiza Tashya Bashir atau Tasya (musim 1), Noriezuana Syed Shafudin atau Wana (musim 2) dan Raja Farah Afzal atau Tom (musim 3). Setakat ini, Tom merupakan juara terakhir yang lahir daripada program realiti terbitan TV3 ini disebabkan tiada pengumuman rasmi dikeluarkan oleh pihak TV3 untuk meneruskan program ini kepada musim yang keempat.

My Starz LG
FormatPertandingan Nyanyian
Realiti TV
PengacaraNazrudin Rahman
(1-3)
Daphne Iking (1)
Anne (Hot FM) (2)
JuriDato' Siti Nurhaliza (1)
Patrick Teoh (1)
Hattan (2)
Liza Hanim (2)
Azmeer (3)
Lagu pembukaan"Gemuruh" nyanyian Faizal Tahir
PenggubahAubrey Suwito
Negara asalMalaysia Malaysia
Bilangan musim3
Penerbitan
Pemasangan kamera
Tetapan kamera utama
Tempoh siaran1 jam
Penyiaran
Saluran asalTV3
Format gambar576i (SDTV)
Format audioDolby Digital
Siaran asal2007 – 2010

Ringkasan musim[sunting | sunting sumber]

Musim Juara Finalis Peserta lain (mengikut penyingkiran) Bilangan peserta
Musim 1

(2007)

  • Tasya
Emeer, Nina, Russell, Andy, Mimie, Afif, Awang. 12
Musim 2

(2008-2009)

Azri, Feroq, Mimi, Fiona, Gzell, AG, Jessica, Elaine. 12
Musim 3

(2009-2010)

Epul, Lyda, Azam, Sha, Jay, Chind, Farid. 10

Musim 1[sunting | sunting sumber]

Ujibakat[sunting | sunting sumber]

12 orang peserta telah terpilih dari kalangan lebih 1,530 orang peserta yang hadir pada sesi uji bakat yang dijalankan di enam lokasi iaitu di Kuala Lumpur, Pulau Pinang, Johor Bahru, Kota Kinabalu, Kuching dan Kuantan. Setiap peserta diberi pendedahan pembelajaran vokal, persembahan serta semua aspek yang akan memantapkan mereka sebagai bintang baru termasuk format undian SMS yang menyaksikan hanya 40 peratus undian SMS dan 60 peratus lagi dinilai juri.

Musim 2[sunting | sunting sumber]

Ujibakat[sunting | sunting sumber]

12 peserta telah terpilih dari kalangan seribu orang peserta yang menghadiri uji bakat yang dijalankan di enam lokasi iaitu di Kuala Lumpur, Pulau Pinang, Johor Bahru, Kota Kinabalu, Kuching dan Kuantan.Persembahan serta semua aspek yang akan memantapkan mereka sebagai bintang baru termasuk format undian SMS yang menyaksikan hanya 40 peratus undian SMS dan 60 peratus lagi dinilai juri.

Musim 3[sunting | sunting sumber]

Ujibakat[sunting | sunting sumber]

10 peserta telah terpilih dari kalangan 1000 orang peserta yang menghadiri uji bakat yang dijalankan di lima lokasi iaitu Pulau Pinang, Johor Bahru, Sabah, Sarawak dan Kuala Lumpur. Persembahan serta semua aspek yang akan memantapkan mereka sebagai bintang baru termasuk format undian SMS yang menyaksikan hanya 40 peratus undian SMS dan 60 peratus lagi dinilai juri.