NEWater

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Botol NEWater untuk diedarkan semasa sambutan Perbarisan Hari Kebangsaan 2005 di Marina South
Botol NEWater yang diberikan semasa NDP 2014.

NEWater ialah nama jenama yang diberikan kepada air kumbahan yang dirawat yang dihasilkan oleh Lembaga Kemudahan Awam Singapura. Lebih khusus lagi, air kumbahan yang dirawat secara konvensional (kumbahan) selanjutnya disucikan untuk menghasilkan NEWater dengan menggunakan teknologi rawatan canggih (mikrofiltrasi dan membran osmosis terbalik, dan penyinaran ultralembayung). Airnya berkualiti dan ditambahkan ke takungan bekalan air minum di mana ia ditarik dan dirawat semula di loji rawatan air konvensional sebelum diedarkan kepada pengguna. Namun kini, sebahagian besar NEWater digunakan oleh industri yang memerlukan pengeluaran air tanpa kemurnian tinggi.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Singapura mempertimbangkan pengitaran semula air untuk meningkatkan bekalan air tawar yang terhad bermula pada tahun 1970-an.[1] Pelan Induk yang dirangka pada tahun 1972 mengenal pasti penambakan dan penyahgaraman air sebagai alternatif untuk mengurangkan kebergantungan pada air import dari Malaysia. Selepas itu, sebuah kilang rawatan penambakan air eksperimental dibina pada tahun 1974, tetapi operasi tersebut ditamatkan setelah hanya setahun kerana masalah kos dan kebolehpercayaan.[2]

Pada tahun 1998, Lembaga Kemudahan Awam (PUB) dan Kementerian Alam Sekitar dan Sumber Air (MEWR) memulakan Kajian Penambakan Air Singapura (NEWater Study).[3] Tujuannya ialah untuk menentukan adakah NEWater merupakan sumber air mentah yang layak untuk keperluan Singapura. NEWater dan penyahgaraman keduanya ditemui untuk mengurangkan pergantungan pada air yang diimport dari Malaysia, yang telah lama menjadi sumber geseran antara kerajaan Malaysia dan Singapura.[4] Kerajaan Malaysia mengemukakan perjanjian yang akan menjual air ke Singapura hingga 2061, tetapi ia tidak berkewajiban untuk melakukannya setelah tarikh tersebut.[5]

Pada tahun 2001, PUB memulakan usaha untuk mengenal pasti penggunaan air yang tidak boleh diminum. NEWater, kerana kualitinya yang tinggi, menjadi pilihan pilihan untuk permintaan industri. Penggunaan ini memberi jalan keluar untuk bekalan air baru ini tanpa meningkatkan permintaan bekalan air minum yang terhad.[6]

PUB melancarkan NEWater untuk umum pada tahun 2003, dengan pembukaan dua kilang NEWater pertama - tanaman Bedok dan Kranji - serta Pusat Pelawat NEWater.[7] Untuk menjangkakan kebimbangan masyarakat terhadap keselamatan air kitar semula, NEWater dilaksanakan dengan teliti. PUB berhati-hati dalam penggunaan istilah, menghindari istilah seperti 'air buangan' atau 'kumbahan' yang membawa konotasi negatif.[8] Loji pengolahan kumbahan diganti menjadi 'kilang reklamasi air' dan kumbahan atau air sisa disebut sebagai 'air terpakai'.[9] Ini menyumbang kepada penataan positif NEWater, meningkatkan penerimaan masyarakat terhadap air yang digunakan kembali. Di samping itu, pemerintah secara meluas melibatkan masyarakat melalui pameran dan iklan untuk mendidik mereka tentang NEWater.[10] Pusat Pelawat NEWater, yang memungkinkan orang melihat proses rawatan NEWater, juga dibuka untuk meningkatkan pemahaman pengunjung tentang bagaimana NEWater dihasilkan.[11] Usaha penglibatan orang awam ini bertujuan untuk memperbaiki kesalahpahaman yang mungkin dimiliki orang terhadap air kitar semula dan meningkatkan sokongan masyarakat terhadap air yang digunakan kembali.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Water management in Singapore. International Journal of Water Resources Development, 22(2), 227–240, p. 230
  2. ^ Lee Poh Onn (2005). "Water Management Issues in Singapore" (PDF). Centre for Khmer Studies. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2013-05-12. Dicapai pada 2020-06-20.
  3. ^ "Singapore Water Reclamation Study, Expert Panel Review and Findings" (PDF). United Water Technologies. 2002.
  4. ^ Zhang, S.X.; V. Babovic (2012). "A real options approach to the design and architecture of water supply systems using innovative water technologies under uncertainty" (PDF). Journal of Hydroinformatics.
  5. ^ Chew, Valerie. "Singapore-Malaysia Water Agreements". Singapore Infopedia. Dicapai pada 23 November 2014.
  6. ^ History of NEWater Diarkibkan 10 Jun 2013 di Wayback Machine
  7. ^ PUB. "PUB, Singapore's National Water Agency". PUB, Singapore's National Water Agency (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2019-11-17.
  8. ^ Leong, Ching (2010). "Eliminating 'Yuck': A Simple Exposition of Media and Social Change in Water Reuse Policies". International Journal of Water Resources Development. 26(1): 111–124.
  9. ^ Tan, Thai Pin (2018-01-15). "NEWater in Singapore". Global Water Forum (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2019-11-17.
  10. ^ Tan, Thai Pin (2018-01-15). "NEWater in Singapore". Global Water Forum (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2019-11-17.
  11. ^ Tan, Thai Pin (2018-01-15). "NEWater in Singapore". Global Water Forum (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2019-11-17.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]