NHK General TV

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

NHK General TV (Jepun: NHK総合テレビジョン, Hepburn: NHK Sōgō Terebijon) adalah perkhidmatan televisyen utama NHK, sebuah penyiaran awam Jepun. Programnya merangkumi berita, drama, kuiz/program varieti, muzik, sukan, anime, dan spesial yang bersaing secara langsung dengan output pesaing komersialnya. Saluran ini terkenal dengan siaran berita setiap malam, dokumentari istimewa, dan drama bersejarah yang popular. Antara program yang disiarkan NHK General TV adalah rancangan istimewa malam tahun baharu Kōhaku Uta Gassen, drama Taiga sepanjang tahun, dan Asadora pada waktu pagi.

Nama ini sering disingkat dalam bahasa Jepun menjadi Sōgō Terebi (総合テレビ?) ("GTV" dan "NHK G" juga digunakan). Perkataan Sōgō (umum) berfungsi untuk membezakan saluran dari perkhidmatan televisyen NHK yang lain, NHK Educational TV, NHK BS 1, NHK BS 2 (ditutup pada tahun 2011) dan NHK BS HI (diubah menjadi BS Premium)

Dilancarkan pada 1 Februari 1953, NHK adalah satu-satunya saluran televisyen Jepun sebelum pelancaran Nippon TV pada 28 Ogos 1953.

Program NHK dihasilkan mengikut Kod Penyiaran Perbadanan Penyiaran Jepun.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]