Norinco NHM 91

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari NHM 91)

NHM-91 adalah pembangunan awam separa automatik bagi senjata ringan Rusia Kalashnikov AKM dan RPK infantri lengan kecil yang dibina oleh Norinco China dan dipasarkan di Amerika Syarikat oleh China Sports Inc Ontario, California (CSI Ontario, CA).[1]

Latarbelakang[sunting | sunting sumber]

Variasi rifle semi-auto awam AKM Rusia (Type 56 China), NHM-91 telah dibina bagi meniru rupa mesingan ringan Rusia RPK. Pertama kali diimport dan dipasarkan di Amerika Syarikat pada tahun 1991 oleh ChinaSports Inc., NHM-91 telah diubahsuai untuk memenuhi syarat Perintah Eksekutif 1989 oleh Presiden George HW Bush melarang pengimportan tatarajah 'senjata tempur' rifle semi automatik gaya tentera seperti Norinco AKM / AK-47. Pengubahsuaian ini termasuk pangkal lubang ibu jari buatan AS untuk menggantikan pangkal buatan China dan pemegang pistol asal bagi rifle AKM/RPK, penghapusan cuping bayonet dan brek laras, dan pemasangan rivet pada penerima yang mencegah penggunaan kelopak piwaian AK-47, RPK, atau AKM.

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Berdasarkan mesingan ringan Rusia, NHM memiliki penerima yang lebih kukuh dan panjang, berprofil laras berkrom lebih tebal berukuran 20 inci (508mm) berbanding dengan 590 mm (23.2 in) pada RPK asal, bersama-sama dengan tenggekan kaki tiga hadapan.[1] The NHM-91 dilengkapi dari kilang dengan dua kelopak 30-peluru dan kelopak dram China dengan 75 peluru.

Seperti RPK, NHM-91 menggunakan penerima lembaran logam dicap tolok lebih berat dibina dari logam 1.5mm tebal berbanding ketebalan 1mm biasa bagi AKM Soviet atau buatan China, menghasilkan peningkatan kekuatan, lebih berat, dan peningkatan ketepatan secara keseluruhan. Laras yang lebih panjang dan berat mengurangkan taburan tembakan dan memberikan NHM-91 bidikan jarak yang lebih jauh, sekali lagi menghasilkan ketepatan yang lebih baik berbanding AKM semi-auto. Tarikan picu juga lebih ringan berbanding reka bentuk AK lain, dan beberapa pengguna melaporkan rifle berkeupayaan bagi sudut ketepatan 2-2.5 minit atau lebih baik dengan penggunaan peluru kilang 7.62x39mm.


Rujukan[sunting | sunting sumber]