New Straits Times Press

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari NSTP)
New Straits Times Press (Malaysia) Berhad
Nama dahuluThe Caxton Press (1957) Sdn. Bhd.
Jenis/bentuk sahSwasta
IndustriPercetakan dan penerbitan
Ditubuhkan31 Januari 1973; 51 tahun yang lalu (1973-01-31)
Ibu pejabatBalai Berita 31, Jalan Riong, 59100 Bangsar, Kuala Lumpur, Malaysia
Tokoh pentingIsmail Omar, Pengerusi
Abdul Jalil Abdul Hamid, CEO & Penyunting Pengurus Kumpulan
Syarikat indukMedia Prima
Tapak webwww.nstp.com.my
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

New Straits Times Press (Malaysia) Berhad (secara rasmi disingkat sebagai NSTP) ialah konglomerat penerbitan dan percetakan Malaysia dimiliki oleh Media Prima. NSTP menerbitkan beberapa akhbar, termasuk New Straits Times, Berita Harian dan Harian Metro.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

New Straits Times Press (pada mulanya dikenali sebagai News Straits Times Press Sdn. Bhd.) ditubuhkan oleh para pengarah dari para Pengarah Straits Times Press (Malaysia) Berhad, dalam hasrat untuk memenuhi aspirasi yang munasabah rakyat Malaysia untuk mempunyai pegangan majoriti dalam syarikat yang menghasilkan organ peredaran terbesar di wilayah Malaysia Timur dan Barat.

Operasi Straits Times Malaysia, Sunday Times, Malay Mail, Sunday Mail, Berita Harian dan Berita Minggu telah dipindahkan ke syarikat baru ini. Satu perjanjian telah dicapai pada tahun 1972 antara pengarah kumpulan Straits Times dan Tengku Razaleigh Hamzah untuk penjualan 80 peratus stok News Straits Times Press (Malaysia) Sdn. Bhd. untuk kepentingan Malaysia.[1]

Syarikat itu bergabung dengan tiga orang lain untuk menubuhkan Malaysian Newsprint Industries pada tahun 1996, dengan kilang di Mentakab memulakan pengeluaran pada April 1999.[2]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ The Straits Times 17 September 1972 page 1, National Library, Singapore
  2. ^ Pollen, Geir (2007). Langt fra stammen (dalam bahasa Norway). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. m/s. 267. ISBN 978-82-05-34625-3.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]