Na O Mei

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Na-O-Mei)
Na O Mei
GenreDrama
Cinta
Ditulis olehRozie Rashid
PengarahFairuz Loy
Dibintangi oleh
Elly Mazlein
Adi Putra
Nabila Huda
Lagu pembukaanBisikan Rindu - Han
BahasaBahasa Melayu
Bilangan episod44
Penerbitan
PenerbitAhmad Puad Onah
Tempoh siaran1 jam (termasuk iklan)
Syarikat penerbitan
Grand Brilliance Sdn Bhd
Penyiaran
Saluran asalTV3 (Slot Akasia)
Julung kali ditayangkan di
 Malaysia
Siaran asal28 Jan 2010 – 4 April 2010
MengikutiMatahari
Diikuti olehAdamaya


Na O Mei ialah satu siri drama percintaan Malaysia 2010 lakonan Elly Mazlein, Adi Putra dan Nabila Huda sebagai watak utama.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Mengisahkan wanita tabah yang harus mengharungi liku-liku hidupnya untuk mencari kebahagiaan. Diilhamkan dari kisah benar mengenai gadis Siam yang berkahwin dengan lelaki Melayu dan mempunyai anak dinamakan Na O Mei.

Na O Mei mengisahkan gadis Thai yang datang ke Malaysia sebagai pembantu rumah dan jatuh hati pada anak majikannya, Azhar, serta memeluk Islam. Na O Mei, atau mama Islamnya mini Aishah, berhadapan pelbagai liku hidup lebih-lebih lagi apabila dia disahkan mengandung. Dia disangka membuat onar dan dihalau dari rumah majikannya. Apapun, bayi dalam kandungannya adalah anak hasil perkongsian hidup dengan Azhar yang belajar di luar negara. Aishah tabah menjalani hidup sendirian untuk menyara dirinya dan bayi dalam kandungan, sehinggalah saat dia melahirkan bayinya seorang diri di sebuah rumah kosong. Aishah menamakan anaknya Na O Mei juga, dengan harapan Azhar dapat bertemu dengan anak mereka dan menyatukan kembali kasih sayang mereka. Na O Mei si bayi diberikan kepada keluarga angkat.

Aishah terpaksa berpisah dengan anaknya demi mencari rezeki dan kerana dia tidak mahu mereka yang iri hati dengannya menemui anaknya. Aishah berkahwin untuk kali kedua dengan Ayie, dan melahirkan anak bernama Camelia. Aishah tidak menyenangi Camelia kerana anaknya lahir selepas beliau dirogol oleh suaminya yang panas baran dan kaki pukul.

Cerita berlanjutan ke Na O Mei II yang kini dewasa. O Mei bekerja di sebuah resort bersama abangnya (anak angkat mak angkatnya) dan bertemu dengan Camelia, Arina dan Arman. Konflik cinta berlaku antara tiga wanita ini. Pada mulanya, Reza mencintai Na O Mei dan ingin memperisterikannya. Ini kerana Na O Mei dilihat mempunyai ciri kewanitaan yang diinginkannya. Apapun, perasaan Reza ditolak Na O Mei yang memintanya mencintai Camelia. Cuba mencintai Camelia, ternyata jiwa Reza tidak sesuai dengan Camelia yang berperwatakan kasar akibat terlalu dimanjakan bapanya. Kemudian, muncul pula Arina yang juga rakan baik Na O Mei. Bertemu Arina, ia membuat Reza terkenang cinta pertama dan tunangnya yang meninggal dunia kerana dirogol. Wajah Arina yang seiras arwah tunang Reza menyebabkan cintanya mula berputik kembali. Apakah kesudahan cinta Reza dan Na O Mei? Bagaimana pula hubungan O Mei dengan Camelia dan Arina?

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Runut Bunyi[sunting | sunting sumber]

  • Dosakah Aku - Nidji
  • Terakhir - Mahkota Band
  • Dinda - Mahkota Band
  • Perih - Viera
  • Hidupmu Hidupku - Zigzag
  • Mengejar mimpi- Rendy & claudia
  • Cinta di sekolah - Mahkota band
  • Dikhianati - Mahkota band
  • Manusia terburuk - Mahkota band
TV3: Akasia, Isnin–Khamis, 6.30 petang
Sebelumnya Na O Mei Berikutnya
Cinta Balqis Adamaya