Nam phrik kapi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pes cili udang Thai yang dikenali sebagai Nam phrik kapi [Thai: น้ำพริก กะปิ] adalah pencicah yang popular di Thailand, terutamanya Thailand tengah dan selatan. Ia sesuai dengan ikan goreng dan sayur-sayuran rebus seperti kubis rebus atau sayur-sayuran segar seperti timun dan terung.

Bahan-bahan[sunting | sunting sumber]

Bahan-bahan yang biasa digunakan adalah seperti berikut

  1. pes udang Thai
  2. bawang merah
  3. bawang putih
  4. cili burung Thai
  5. gula Melaka
  6. sos ikan
  7. jus limau
  8. terung pipit

Arahan[sunting | sunting sumber]

Letakkan bawang merah, cili burung Thai dan bawang putih dalam lesung. Tumbuk dan kemudian tambahkan pes udang Thai dan gula Melaka. Terus tumbuk dengan ringan sehingga sebati. Tingkatkan rasa dengan jus limau dan sos ikan. Letakkan terung pipit jika anda mahu.

Pemakanan[sunting | sunting sumber]

100 gram pes udang Thai memberikan 126 kalori dan terdapat banyak nutrien. Pes udang kaya dengan kalsium untuk menguatkan tulang dan gigi. Cili mengandungi pepsin untuk meningkatkan selera makan, beta-karoten dan vitamin C untuk mengekalkan kulit yang sihat. Bawang putih mempunyai selenium, antioksidan dan antiseptik untuk mencegah jangkitan dan mengurangkan kolesterol darah.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. Sos udang rebus udang. (2012). Diperolehi daripada http://www.thaifoodheritage.com/en/recipe_list/detail/17
  2. Udang Thai Paste Chilli Sipping Sauce (Nam Prik Kapi). (2015). Diperolehi daripada http://siamsizzles.com/thai-shrimp-paste-chilli-dipping-sauce-nam-prik-kapi/
  3. Sonakul, S. (1992). Masakan Thai. Bangkok: Prachandra.
  4. Noor, MI (2000). Makanan Asia. Kuala Lumpur: Misas.
  5. Amatyakul, C. (1992). Memasak Thai. Bankok: AKSORN SAMPAN.
  6. นิรมล ยุว น บุณย์. (2007). น้ำพริก: ฐาน ทรัพยากร อาหาร วิถี ชุมชน ภาย ใต้ กระแส โลกาภิวัตน์. นนทบุรี: มูลนิธิ ชีว วิถี. ISBN 9789748266855