Nam phrik long ruea

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Nam phrik long ruea

Nam phrik long ruea (Thai: น้ำพริกลงเรือ ; disebut [nám pʰrík lōŋ rɯa̯]) adalah hidangan sampingan Thailand, sejenis goreng nam phrik (sos pencicah) yang biasanya dimakan dengan sayur-sayuran.

Ia dikatakan disaji pada zaman Raja Rama V (1868-1910) dalam perjalanan perahu ke istana Suan Sunanddha. Tukang masak akan menggoreng nam phrik dengan pelbagai bahan-bahan yang masih tersisa di dapur, seperti pla duk fu (ikan keli rangup), daging babi manis dan sayur-sayuran.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Istana Suan Sunanddha merupakan tempat pertama hidangan ini dimasak. Setiap hidangan diraja yang dihidangkan di istana dikatakan berasal dari sana. Ratu Sadub Ladawan yang sepatutnya telah membuat resipi berkelah untuk dua kakanda puteri – Sohmdet Ying Naawy (สมเด็จ หญิง น้อย) dan Sohmdet Ying Glaang (สมเด็จ หญิง กลาง),[1] Hidangan ini ditulis oleh Mawm Luang Neuang Ninrat (หม่อมหลวงเนื่อง นิลรัตน์).[2]

Bahan-bahan[sunting | sunting sumber]

  1. Belacan
  2. Gula
  3. Ikan keli atau haruan
  4. Cili api
  5. Limau atau buah-buahan madan yang dicincang
  6. Perut babi
  7. Bawang putih
  8. Terung rangup
  9. Sos ikan
  10. Telur masin
  11. Minyak masak
  12. Bawang
  13. Sayuran
  14. Garam

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "น้ำพริกลงเรือต้นตำรับ ; Naam Phrik Lohng Reuua - Relish of Fermented Shrimp Paste Sauce with Sweet Pork Condiment and Crispy Deep-Fried Fluffy Fish". Thaifoodmaster (dalam bahasa Inggeris). 2016-03-30. Dicapai pada 2017-08-09.
  2. ^ "น้ำพริกลงเรือต้นตำรับ ; Naam Phrik Lohng Reuua - Relish of Fermented Shrimp Paste Sauce with Sweet Pork Condiment and Crispy Deep-Fried Fluffy Fish". Thaifoodmaster (dalam bahasa Inggeris). 2016-03-30. Dicapai pada 2017-08-09.