Nama lahir

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari

Nama lahir merupakan nama seorang anak yang diberikan oleh orang tuanya ketika anak tersebut lahir, menurut adat umum universal dan persyaratan hukum setempat. [1] Nama tersebut umumnya dipengaruhi komponen budaya yang besar.

Di mana kelahiran secara rasmi didaftar, nama yang dimasukkan ke dalam akta kelahiran mungkin sahaja menjadi nama hukum. Andaian di dunia Barat sering bahawa nama dari lahir (setidaknya nama awal tambah marga), atau mungkin daripada pembaptisan, tetap dipegang sehingga dewasa, dengan beberapa perubahan yang mungkin (seperti mengenai nama tengah, menggunakan nama singkat, angkat, pilihan marga jika orang tua bercerai atau tidak berkahwin). Hal-hal yang sangat berlainan dalam beberapa budaya di mana nama ketika lahir hanya nama semasa kanak-kanak, bukan pilihan tetap untuk kehidupannya nanti.

"Nama Lahir" juga merupakan istilah yang kadangkala digunakan untuk nama gadis (nama sebelum perkahwinan seorang wanita, dalam budaya di mana nama wanita yang sudah berkahwin itu mengalami perubahan), oleh orang-orang yang menganggap nama gadis tersebut telah mengalami perubahan makna yang salah. Dengan sambungan lelaki, nama lahir dapat bermaksud nama pada ketika lahir, atau mungkin (dan kurang tepat) konsep yang lebih sukar difahami daripada nama asli (tamsilnya nama sebelum mengambil nama pekerjaan seperti nama panggung, nama pena, nama gelanggang, atau nama alias/ nama panggilan, atau beberapa proses ganti nama yang diakui menukar nama).

Rujukan[sunting | sunting sumber]