Nang Nak

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Templat:Unsourced

Nang Nak
Fail:Nangnakposter.jpg
Film poster
PengarahNonzee Nimibutr
PenulisWisit Sasanatieng
Dihasilkan olehVisute Poolvoralaks
DibintangiIntira Jaroenpura
Winai Kraibutr
SinematografiNattawut Kittikhun
Disunting olehSunij Asavinikul
Muzik olehChartchai Pongprapapan
Pakkawat Vaiyavit
Diedarkan olehTai Entertainment
Tarikh tayangan
  • 23 Julai 1999 (1999-07-23)
Masa tayangan
100 minutes
NegaraThailand
BahasaThai

Nang Nak (Bahasa Thai: นางนาก) adalah satu tragedi dan seram filem romantis yang diarahkan oleh Nonzee Nimibutr pada tahun 1999 melalui Buddy Film and Video Production Co. di Thailand, berdasarkan sebuah legenda. Ia mempunyai kehidupan seorang isteri hantu setia dan suami tidak curiga.

Jalan cerita[sunting | sunting sumber]

Di sebuah perkampungan luar bandar di barat Bangkok, Mak (Winai Kraibutr) yang dikerah dan dihantar untuk berperang di Perang Siam-Vietnam (1831-1834). Dia perlu meninggalkan seorang isteri remaja hamil, Nak (Intira Jaroenpura). Mek cedera dan hampir tidak bertahan.Dia akhirnya pulang ke rumah kepada isteri tercinta dan anak-anak mereka.

Seorang kawan melawat dan dia melihat Mak tinggal bersama Nak. Penduduk kampung, setelah mengetahui bahawa dia telah meninggal dunia bulan sebelum itu, menyedari Mak adalah terpesona oleh hantunya. Tetapi orang-orang yang cuba untuk memberitahu dia dibunuh pada waktu malam oleh hantu Nak itu, terdesak untuk kekal dengan suaminya. Apabila Mek menghadapi Nak mengenai khabar angin, dia berbohong dan berkata penduduk kampung tidak suka selepas dia meninggalkan perang. Dia mendakwa mereka juga bercakap bohong mengenai anak mereka yang bukan Mek ini. Mek percaya beliau dan sebatan kepada sesiapa yang memberitahu dia dia mati.

Mak akhirnya menemui kebenaran. Merangkak di bawah rumah mereka, satu malam untuk mendapatkan semula item, dia tersandung pada sesuatu yang tercacak dari kotoran. Ingin tahu, dia menggali dan mendapati mayat membuat dia tertanya-tanya mengapa Nak sentiasa menghalang beliau daripada pergi ke sana. Melihat ke atas melalui retak lantai kayu, dia melihat Nak duduk dan memberus rambutnya. Menjatuhkan sikat melalui suatu berderak, lengan dia ngeri menjangkau sepanjang jalan ke lantai untuk mendapatkannya semula. Mak menutup mulutnya, jadi dia tidak akan mendengar dia menjerit dan terus memerhatikan Nak. Nak memungut bayi menangis dia mana Mak melihat bahawa anak lelaki mereka ialah mayat juga. Suatu siri imbasan mendedahkan bahawa Nak mempunyai bersalin sukar dan kedua-dua ibu dan anaknya mati akibat komplikasi. Mak melarikan diri dalam ketakutan ke pekong tempatan yang hendak disembunyikan. Nak mengikuti dia dan cuba memenanginya semula, tetapi Mak terlalu takut dengan Nak. Penduduk kampung cuba mengusir Nak, membakar rumahnya dan akhirnya memanggil pengusir syaitan. Nak enggan pergi kecuali jika Mak mengembalikan kepadanya. Mek bermohon dengan dia untuk pergi ke alam ghaib. Mak mencintai Nak, tetapi mereka tidak boleh bersama-sama kerana Nak telah mati. Mak memberitahu bahawa dia akan memotong rambutnya dan menjadi sami untuk berdoa demi mengampunkan dosa-dosanya dan membolehkan roh Nak mencari kedamaian. Nak masih enggan.

Sami Buddha paling dihormati negara (Somdej Toh) tiba dan dalam perpisahan menangis Nak bertaubat, meninggalkan suaminya untuk kehidupan ini. Somdej Toh mempunyai pusat dahinya dipotong, sekali gus melepaskan semangat beliau, dan membuat kerongsang ikat pinggang itu. Epilog menyatakan ia kemudian datang ke tangan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Putera Chumbhorn Ketudomsak. Selanjutnya ia diwariskan bergenerasi dan pemilik semasa tidak diketahui.

Background[sunting | sunting sumber]

Tempat Suci Mae Nak di Wat Mahabut di Sukhumvit Soi 77 di daerah Suan Luang, Bangkok.

Kisah didakwa sebenar Mae Nak Phra Khanong terkenal dan kegemaran di kalangan orang Thai. Sebuah keramat masyhur khusus bagi dia di On Nut, Sukhumvit Soi 77 di daerah Suan Luang (terdahulunya Phra Khanong) di Bangkok.

Kisah lama telah digambarkan dalam filem banyak kali sejak filem senyap, salah satu makhluk yang paling terkenal Mae Nak Pra Kanong pada tahun 1958. Walaupun selepas versi 1999, pembikin filem British Mark Duffeld diarahkan pembuatan semula pada tahun 2005 yang dikenali sebagai Ghost of Mae Nak (Hantu Mae Nak). Terdapat juga sebuah opera, Mae Nak, oleh komposer Thai Somtow Sucharitkul.

Lakonan[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Wisit Sasanatieng