Nasi itik

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergi ke navigasi Pergi ke carian
Nasi itik
Roast duck rice in Singapore.jpg
Nasi itik panggang disajikan di sebuah Kopi tiam Singapura
Tempat asalAsia Tenggara
KawasanChina Raya, Daratan Asia Tenggara, Maritim Asia Tenggara
Masakan negara yang berkaitanSingapura, Malaysia, Indonesia, Brunei, dan Thailand
Bahan utamaItik, maltosa atau madu, cuka beras, beras
di Wikibuku Buku Masakan: Nasi itik  Media berkenaan di Wikimedia Commons Media: Nasi itik

Duck rice (Cina ringkas: 鸭饭Cina tradisional: 鴨飯pinyin: yā fàn) adalah hidangan daging Asia Tenggara yang biasanya dimakan oleh diaspora Cina di Asia Tenggara Maritim, yang diperbuat daripada itik panggang atau panggang dan nasi putih biasa. Itik yang direbus biasanya dimasak dengan keladi dan udang; ia boleh dihidangkan dengan nasi putih biasa dan sos gelap pekat; lauk telur rebus keras, sayur masin yang diawetkan, atau beancurd keras boleh ditambah. Selain itu, nasi itik tanpa tulang Teochew adalah hidangan yang serupa, tetapi lebih halus; Oleh kerana tekstur itik yang sedikit lebih keras, itik itu dilekatkan secara halus dan dihiris nipis untuk kemudahan dan kemudahan makan, membolehkan sos meresap ke dalam daging, menjadikannya pengalaman yang lebih menyenangkan secara keseluruhan; Nasi ayam Hainan dan hidangan lain yang serupa telah mengikuti gaya ini kerana populariti.

Hidangan ini biasanya terdapat di pusat makanan di seluruh Singapura.

Di Thailand hidangan ini disebut Khao na ped (ข้าว หน้า เป็ด; dinyalakan: "nasi di atasnya dengan itik"), dan dijual oleh penjual jalanan atau di restoran di pusat membeli-belah. Kejiranan Bangkok yang mengkhususkan diri dalam beras itiknya adalah Bangrak di jalan Charoen Krung.[1] Di samping itu, ia juga telah disesuaikan dengan hidangan lain dengan mencampurkan daging babi merah panggang dan sosej Cina dengan kuah khas, hidangan yang disebut Khao che po (ข้าว เฉ โป) atau Khao sia po (ข้าว เสีย โป), yang bermaksud "nasi joli". Ia dianggap tradisional Masakan Teochew [2]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ ""ประจักษ์" อร่อยกับเมนูเป็ด สูตรเด็ดนับร้อยปี". Manager Daily (dalam bahasa Thai). 2012-07-15. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-03-28. Dicapai pada 2021-07-01.
  2. ^ Rayonghip (2014-09-09). ""ข้าวเฉโป"". facebook (dalam bahasa Thai).


Templat:China-cuisine-stub