Nasi tim

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Nasi tim
Nasi Tim Ayam
JenisHidangan ayam, hidangan nasi Sunting ini di Wikidata
Jenis sajianHidangan utama
Tempat asalIndonesia[1]
Kawasan/rantauAsia Tenggara
Suhu penghidanganPanas
Bahan utamaNasi dikukus dengan ayam atau daging
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Nasi tim ialah nasi ayam kukus Indonesia.[2] Dalam bahasa Indonesia, tim bermaksud kukus. Bahan-bahannya ialah ayam, cendawan dan keras telur rebus. Ini diperisakan dengan kicap dan bawang putih, dan kemudian diletakkan di bahagian bawah mangkuk timah. Mangkuk tin ini kemudiannya diisi dengan nasi dan dikukus sehingga masak. Hidangan ini biasanya dihidangkan dengan sup ayam ringan dan daun bawang yang dicincang.[1]

Variations[sunting | sunting sumber]

Nasi Tim di gerai makanan Cina di Jakarta.

Walaupun ia biasanya menggunakan ayam, beberapa varian juga menggunakan daging babi, ikan atau daging lembu sebagai ganti ayam. Nasi tim untuk bayi selalunya dibuat daripada nasi merah dan hati ayam.

Penyediaan dan hidangan[sunting | sunting sumber]

Ayam dan cendawan tanpa tulang yang dipotong dadu dan dibumbui digoreng dengan bawang putih dan diperisakan dengan kicap, wain masakan Cina, minyak bijan dan sos tiram. Nasi diperisakan dengan garam dan lada sulah dan bawang putih. Telur ayam rebus diletakkan di bahagian bawah mangkuk, diikuti dengan ayam masak perasa dan cendawan, kemudian mangkuk diisi dengan nasi berperisa. Kemudian mangkuk dikukus dalam pengukus sehingga masak dengan baik.[2]

Cara penyajiannya adalah seperti berikut: nasi tim dalam mangkuk logam (diperbuat daripada timah, aluminium atau keluli tahan karat) biasanya disimpan di dalam pengukus untuk memanaskan badan. Ia kemudian dihidangkan dengan meletakkan mangkuk timah pada pinggan dan kandungan mangkuk akan dicetak di atas pinggan. Kerana makanan ini sentiasa dihidangkan panas — sama seperti sup ayam — nasi tim dikenali sebagai makanan selesa dalam budaya Cina Indonesia.

Tekstur nasi yang lembut dan ayam tanpa tulang juga menjadikan hidangan ini sesuai untuk kanak-kanak kecil atau orang dewasa dalam pemulihan.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Marvellina (25 Julai 2016). "Indonesian steamed rice with chicken (nasi tim ayam)". What to Cook Today.
  2. ^ a b Blessedfin (28 October 2013). "Nasi Tim Ayam Jamur (Steamed Rice With Chicken and Mushroom)". Mangkok dan Sumpit.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]