Neraka Joseon

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Neraka Joseon, Neraka Chosun atau Neraka Korea (bahasa Korea: 헬조선 Heljoseon) adalah istilah sindiran orang Korea yang menyindir keadaan sosio-ekonomi Korea sekarang ini.[1] Istilah ini terkenal terutamanya dengan generasi muda Korea, dimana kegusaran utama mereka berkaitan dengan pengangguran dan keadaan pekerjaan (termasuk seksaan kasar kepada golongan berkarya yang disebabkan tradisi Konfusianisme Korea dan ketegasan melampau).[2] Istilah ini tular disekitar tahun 2015.

Penggunaan meluas[sunting | sunting sumber]

Terdapat kritikan bahawa "lelaki lebih banyak yang tidak melakukan apa-apa menceritakan kisah Neraka Joseon".[3] Ia juga menunjukkan bahawa frasa itu sendiri disebabkan oleh ketidakpuasan dengan ketidaksamaan atau kegilaan, tetapi ia juga bermasalah kerana ia tidak menjangkakan sebarang unjuran politik.[4] Lee-er-young berkata, "Negara-negara yang mahu meninggalkan Neraka Joseon bukan syurga." Pekerjaan sekarang dan polarisasi adalah fenomena global, yang merupakan hasil dari perkembangan teknologi maklumat.[5]

Park Geun-hye, bekas presiden Korea Selatan, berkata "Terdapat banyak kata-kata baru yang menyangkal sejarah moden yang hebat dan mencemburui dunia kita sebagai tempat untuk hidup." mengkritik trend perkataan "Hell Joseon" dan kemudian berkata, "Penyusutan diri, pesimisme, ketidakpercayaan dan kebencian tidak boleh menjadi penggerak perubahan dan pembangunan".[6] Sebaliknya, berpendapat bahawa kerajaan Park Geun-hye perlu memikirkan mengapa perkataan "Hell Joseon" dilahirkan, kerana perkataan itu dibuat dalam tempoh penggalnya sebagai presiden.[7].

Neraka Joseon juga mendapat perhatian di negara jiran Korea Selatan yaitu Jepun, sebelum ini digunakan oleh rakyat Korea Selatan bagi mengkritik isu sosio-ekonomi di Korea Selatan, nasionalis di Jepun gunakan ia bagi menghina Korea. Kata sindiran yang digunakan terutamanya oleh ramai orang Jepun yang juga membenci Korea, terutama oleh sayap kanan dan Netto-uyoku.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Lashing out at "Hell Joseon", young'uns drive ruling party's election beatdown". english.hani.co.kr. Dicapai pada 2019-08-17.
  2. ^ Fifield, Anna (2016-01-30). "Young South Koreans call their country 'hell' and look for ways out". The Washington Post (dalam bahasa Inggeris). ISSN 0190-8286. Dicapai pada 2019-08-17.
  3. ^ "아무일도 안 하며 '헬조선' 불만 댓글…'잉여'인간 160만명으로 급증" (dalam bahasa Korea). Dicapai pada 2019-08-17.
  4. ^ "[이택광의 왜?]망한민국" (dalam bahasa Korea). Dicapai pada 2019-08-17.
  5. ^ "대한민국이 '헬조선?' 그럼 어느나라가 천국? - 경북도민일보". www.hidomin.com (dalam bahasa Korea). Dicapai pada 2019-08-17.
  6. ^ 강건택 (2016-08-15). "'헬조선' 정면비판한 朴대통령, 신산업창출·노동개혁에 강조점". 연합뉴스 (dalam bahasa Korea). Dicapai pada 2019-03-31.
  7. ^ "[비하인드 뉴스] '헬조선' 신조어 대신 '노오력'을?". news.jtbc.joins.com (dalam bahasa Korea). 2016-08-15. Dicapai pada 2019-08-17.


Pautan luar[sunting | sunting sumber]