Nerve (filem 2016)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Nerve
Pengarah
  • Henry Joost
  • Ariel Schulman
Lakon layarJessica Sharzer
BerdasarkanNerve oleh
Jeanne Ryan
Dihasilkan olehAllison Shearmur
Dibintangi
SinematografiMichael Simmonds
Disunting oleh
  • Madeleine Gavin
  • Jeff McEvoy
Muzik olehRob Simonsen
Syarikat
penerbitan
  • Allison Shearmur Productions
  • Keep Your Head Productions
  • Supermarche
Diedarkan olehLionsgate
Tarikh tayangan
  • 12 Julai 2016 (2016-07-12) (SVA Theater)
  • 27 Julai 2016 (2016-07-27) (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
96 minutes[1][2]
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$19 juta[3]
Pecah panggung$85.2 juta[3]

Nerve (bahasa Melayu: Saraf) ialah sebuah filem pengembaraan tekno-seram ngeri Amerika Syarikat 2016 yang diarahkan oleh Henry Joost dan Ariel Schulman dan ditulis oleh Jessica Sharzer, berdasarkan novel 2012 yang sama dengan nama oleh Jeanne Ryan. Filem lakonan Emma Roberts, Dave Franco dan Juliette Lewis, dan berkisar tentang kebenaran objektif dalam talian atau permainan video berani, yang membolehkan orang mendaftar sebagai "pemain" atau "pemerhati" ketika permainan semakin bertambah.

Filem ini dipertontonkan di SVA Theater pada 12 Julai 2016[4] dan ditayangkan pada 27 Julai 2016 oleh Lionsgate. Nerve menerima pujian untuk keserasian pelakonnya, dan meraih $ 85 juta di seluruh dunia berbanding bajetnya yang bernilai $ 19 juta.[5]

Plot[sunting | sunting sumber]

Pelajar senior Venus "Vee" Delmonico merindui meninggalkan rumahnya di Staten Island untuk kolej, tetapi takut memberitahu ibunya tentang masuk ke California Institute of the Arts, kerana dia masih bersedih dari kematian adiknya, yang meninggal dunia sebelum memulakan kolej. Temannya Sydney menjadi popular di Nerve: permainan realiti dalam talian di mana orang sama ada mendaftar secara dalam talian sebagai "pemain" atau membayar untuk menonton sebagai "pemerhati". Pemain menerima keberanian dari pemerhati, menerima ganjaran kewangan. Sydney dan kawan-kawannya yang lain mengejar sifat Vee yang tidak menentu. Apabila Vee enggan bercakap dengan J.P. yang menghancurkannya, Sydney mendekati J.P sendiri dan mendedahkan bahawa Vee berminat kepadanya. J.P rebuffs dia, dan Vee berjalan jauh malu.

Marah, Venus menandatangani sebagai pemain di Nerve. Permainan ini mengumpul data peribadi dan menerangkan tiga peraturan: semua tindakan harus direkodkan pada telefon pemain, memperoleh wang akan dibatalkan jika pemain gagal atau "menyelamatkan" pemain yang berani, dan seorang pemain tidak boleh melaporkan permainan tersebut kepada penguatkuasaan undang-undang. Di samping itu, dua pemain yang paling ditonton akan bertanding dalam pusingan akhir yang sangat dicari. Berani yang pertama ialah mencium orang asing di sebuah restoran selama lima saat. Vee mencium Ian, yang sedang membaca buku kegemaran Vee To the Lighthouse oleh Virginia Woolf. Dia mula menari di sekitar kediaman dan menyanyi kepadanya dengan berani, mendedahkan bahawa dia pemain lain. Para pemerhati kemudiannya berani Ian untuk membawanya ke New York City, mempercayai mereka membuat pasangan yang baik.

Di bandar, Vee berani mencuba pakaian yang mahal. Ian juga berani mencuba pakaian rasmi. Vee dan Ian mendapati bahawa pakaian mereka telah dicuri, dan diberkati oleh penjaga untuk meninggalkan kedai. Mereka berbuat demikian dalam seluar dalam mereka. Mereka kembali ke motosikal Ian, di mana mereka mendapati beg pakaian yang dibayar oleh pemerhati. Vee kemudian berani mendapatkan tatu yang dipilih oleh Ian, yang mengeluarkan tatu dan enggan menunjukkan Vee. Apabila Vee menjadi tidak sabar, dia mengalihkan perhatiannya dengan "C.R.E.A.M." di radio, salah satu lagu kegemarannya. Vee menjerit bersama dengan lagu itu sehingga tatu selesai dinyatakan sebagai sebuah rumah api. Berani berikutnya Ian adalah menunggang motosikalnya melalui bandar yang ditutup mata di 60 mph, menggunakan Vee untuk mengarahkan badannya; sebaik sahaja selesai, kedua-dua cium. Vee dan Ian tidak lama lagi menjadi pemain utama Nerve.

Cemburu pada populariti Vee, Sydney menerima berani berjalan di tangga yang digantung di antara dua bangunan. Semasa melakukan berani, dia menjatuhkan telefonnya dan menjadi ketakutan. Sydney menyelamatkan dan kehilangan permainan. Ian mengambil Vee ke pesta Sydney dan Vee menangkapnya di atas katil dengan J.P Setelah berdebat dengan Sydney, Vee menerima dan melengkapkan yang berani di Sydney. Rakan Vee Tommy mendedahkan bahawa dia menonton profil Ian; Ian telah menerima cabaran untuk membuat perjuangan Vee dan Sydney. Vee menyedari betapa berbahayanya '' Saraf '' dan melaporkan permainan kepada polis, tetapi mereka tidak melakukan apa-apa. Sebagai hukuman, semua wang itu habis dari Vee dan akaun bank ibunya. Dia kemudian ditumbuk di muka oleh pemain elit Ty sebagai seorang yang berani.

Selepas bangun di laman terbiar, dia mendapati Ian, yang mengaku bahawa dia dan Ty adalah pemain yang rakannya, Robbie, terbunuh dalam berani. Apabila mereka cuba memberi amaran kepada pihak berkuasa, pekerjaan, akaun bank, dan identiti keluarga mereka dirampas, menjejaskan mereka dalam kategori ketiga rahsia permainan: "tahanan". Vee kini menjadi banduan juga, dan hanya pemenang pusingan akhir dapat memperoleh semula identiti mereka.

Vee, Tommy, dan Sydney merekrut rakan-rakan penggodam Tommy untuk mengubah kod dalam talian permainan, tetapi adalah mustahil untuk menutup Nerve kerana semua pemerhati bertindak sebagai pelayan permainan. Selepas digantung dari kren selama lima saat - yang sama yang membunuh Robbie - Ian memperoleh tempat di final untuk melindungi Vee. Semasa perlawanan akhir, yang berlangsung di Weed Battery di Staten Island, Vee dan Ian masing-masing diberikan revolver: seseorang mesti menembak yang lain untuk menang. Ian menawarkan untuk membuang persaingan, tetapi Ty melompat dari penonton dan mengambil tempatnya. Vee mengkritik pengamat, yang identitinya tersembunyi di belakang topeng dan memberitahu mereka untuk menunjukkan "saraf" pada siapa mereka dan mendedahkan diri mereka. Para pemerhati kemudian memberikan undi mengenai jika Ty harus membunuh Vee. Undian majoriti adalah "ya", dan Ty menembak Vee.

Tommy dan penggodamnya mengubah kod sumber Nerve untuk menyahsulit nama kod pengamat dan menghantar mesej kepada mereka: "Anda adalah aksesori pembunuhan". Semua pemerhati segera keluar dari Nerve, menutup pelayan permainan dan dengan berkesan mengakhirinya sekali dan untuk semua. Vee tidak terluka; dia dan Ty telah mengadakan pembunuhannya untuk menakutkan para penonton untuk melepaskan Nerve. Wang dan identiti semua orang dipulihkan. Beberapa bulan kemudian, Vee dan Sydney telah berdamai, Vee dan Ian adalah pasangan, dan Vee menghadiri California Arts. Ian mendedahkan bahawa nama sebenarnya adalah Sam. Filem ini berakhir dengan ciuman antara Ian dan Vee, dengan seseorang yang memegang telefon mereka video itu.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Keluaran[sunting | sunting sumber]

Filem ini dipertontonkan di Sekolah Seni Visual di New York City pada 12 Julai, dan dihadiri oleh barisan pelakon.[4] Ia juga dipertontonkan pada 21 Julai di Comic-Con.[6] Filem ini pada asalnya dijadualkan pada 16 September 2016, tetapi dikeluarkan pada 27 Julai 2016.[7]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Nerve (15)". British Board of Film Classification. July 18, 2016. Dicapai pada July 19, 2016.
  2. ^ "Nerve". Lionsgate. Dicapai pada June 12, 2016.
  3. ^ a b "Nerve (2016)". Box Office Mojo. Dicapai pada March 10, 2017.
  4. ^ a b "'Nerve' premieres in New York City (NYC) - Photos". United Press International. July 13, 2016. Dicapai pada July 16, 2016.
  5. ^ "Jason Bourne Thrills but Lacks Identity". July 28, 2016. Dicapai pada December 27, 2017.
  6. ^ "Emma Roberts-Dave Franco Thriller 'Nerve' To Sneak At Comic-Con". Deadline Hollywood. July 19, 2016. Dicapai pada July 18, 2016.
  7. ^ Busch, Anita (May 10, 2016). "Lionsgate Moves YA Title 'Nerve' Into Summer, Schedules 'The Woods'". Deadline Hollywood. Dicapai pada May 10, 2016.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]