Nexta

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Nexta
White letter N in blue circle with red chat box extending upwards.
StatusAktif
Diasaskan pada2015
PengasasStsiapan Putsila
Negara asalBelarus
Lokasi ibu pejabatWarsaw, Poland
PengedaranDalam talian
Orang utamaStsiapan Putsila, Roman Protasevich, Tadeusz Giczan

Nexta (diucapkan niekh-tasebutan bahasa Belarus: nʲexta) ialah saluran media Belarus yang diedarkan terutamanya melalui Telegram dan saluran YouTube. Ia menjadi saluran Telegram terbesar di Belarus sebagai sumber utama berita yang membuat liputan acara yang mengikuti bantahan Belarus 2020–2021. Saluran Telegram kebanyakannya memaparkan video pendek dan imej yang dihantar oleh pengguna yang diambil semasa perhimpunan, manakala video asal yang lebih panjang dikongsi di YouTube. Saluran YouTube itu diasaskan oleh pelajar berusia 17 tahun, Stsiapan Putsila.[1][2] Ibu pejabat saluran itu terletak di WarsawPoland, selepas pengasasnya dibuang negara.[3]

Nama[sunting | sunting sumber]

Nexta merupakan kata pada niechta Belarus (нехта), yang bermaksud "seseorang", dan bahasa Inggeris yang bermaksud seterusnya, seperti dalam "generasi seterusnya".[4] Ia disebut sebagai nekhta dan bukan sebagai neksta.[5]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Nexta diasaskan pada 2015 sebagai saluran muzik YouTube untuk kumpulan dengan nama yang sama oleh Stsiapan Putsila,[6] anak kepada wartawan sukan dan pengulas di saluran Belsat TV.[7] Video pertama yang dimuat naik ialah klip video di bawah tajuk 'No Way Out', khusus untuk pilihan raya presiden Belarus 2015 dan skandal pemalsuan besar-besaran. KGB serta-merta menunjukkan 'minat' terhadap Nexta. Pada masa itu Putsila masih bersekolah, pihak penguatkuasa membuat lawatan untuk mengetahui tentang dirinya.[8] Pada 2017 kumpulan itu berpecah dan Putsila mula menggunakan saluran itu untuk 'mengumpul sampah yang berlaku di Belarus bawah Lukashenko', membuat ulasan mingguan berita negeri. Pada masa itu media bebas dengan video adalah terhad dan Nexta tidak lama kemudian menjadi popular.[6] Filem Putsila di bawah tajuk 'Mereka Dihukum Kematian' telah dimuat naik ke YouTube pada 2017 dan tidak lama lagi mendapat 5.5 juta pandangan. Filem 'Lukashenko. Fail Jenayah 'menimbulkan bantahan awam yang luas, Putsila menjadi orang persona non grata di Belarus.[8]

Pada musim luruh 2018 Putsila melancarkan saluran Nexta Live Telegram. Pada hari pertama lebih daripada 2,000 pelanggan daripada YouTube menyertainya.[7]

Pada 2019 Roman Protasevich menyertai Nexta, pasukan itu bertambah kepada empat orang lelaki.[9] Saluran itu kebanyakannya menggunakan kandungan yang dijana pengguna, kadangkala ia dihantar tanpa nama walaupun daripada pegawai polis.[10] Seperti yang dinyatakan oleh pengasas, Nexta bertahan dengan menjual iklan.[11]

Konflik dengan saluran TV yang dikawal oleh pemerintah[sunting | sunting sumber]

Pada 2018 Agensi Telegraf Belarusia menuduh Putsila mencuri video mereka. Penulis blog itu mengadu bahawa beliau menerima laporan daripada personaliti palsu dengan aduan pelanggaran hak cipta. Putsila menjelaskan bahawa dalam filemnya tidak lebih daripada 20% rakaman diambil dari saluran TV kebangsaan, yang memonopoli semua kandungan video yang berkaitan dengan Lukashenko.[12] Pada masa itu saluran YouTube Nexta mempunyai lebih daripada 200,000 pelanggan. Putsila menjelaskan bahawa menurut undang-undang Belarus, petikan daripada rancangan TV dibenarkan untuk digunakan bagi tujuan analisis, penilaian dan maklumat. Sejak peristiwa konflik itu, beliau mula memadamkan logo daripada kandungannya.[13]

Kes mahkamah Datuk Bandar Slonim[sunting | sunting sumber]

Pada 26 September 2019, diketahui bahawa pengerusi Jawatankuasa Eksekutif Daerah Slonim Gennady Homich memfailkan tuntutan mahkamah terhadap Stsiapan Putsila. Dalam dokumen itu, pegawai itu meminta untuk menafikan maklumat, mengikut mana isteri pengerusi dan pengerusi jawatankuasa eksekutif daerah telah ditahan oleh polis trafik kerana memandu di bawah pengaruh alkohol.[14]

Pada 12 November, Mahkamah Daerah Minsk memerintahkan bahawa sanggahan perlu disiarkan dalam saluran Telegram Nexta dan menjatuhkan hukuman denda 3,000 ruble Belarus terhadap Putsila.[15] Penulis blog itu berkata bahawa beliau tidak akan melaksanakan keputusan mahkamah, dan mempersoalkan kebebasan mahkamah Belarus.[16]

Anugerah[sunting | sunting sumber]

Stsiapan Putsila pada majlis penganugerahan Hadiah Sakharov pada 2020

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Who is Roman Protasevich? Belarus dissident journalist in profile". BBC News (dalam bahasa Inggeris). 24 Mei 2021. Dicapai pada 24 Mei 2021.
  2. ^ "Inside Nexta: The journalists taking on Belarus' regime". BBC News (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 29 Jun 2021.
  3. ^ Kingsley, Patrick (4 September 2020). "The 22-Year-Old Coordinating Protests in Belarus, From a Small Office in Poland". The New York Times (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 24 Mei 2021.
  4. ^ "NEXTA: There Is a Desire to Accumulate All Trash of Lukashenka's Belarus". charter97.org (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 25 Mei 2021.
  5. ^ Poskannaya, Elena (12 Ogos 2020). "Главред белорусского Telegram-канала NEXTA Протасевич: Остается большая надежда вернуться в Минск, перевезти туда редакцию и работать в свободной стране". GORDON (dalam bahasa Rusia).
  6. ^ a b Kuandikova, J. (25 Mei 2021). "NEXTA Live — самый популярный Telegram-канал о протестах в Беларуси, который читают более миллиона человек. Откуда он взялся и кто его делает?" (dalam bahasa Rusia). Esquire. Dicapai pada 21 Oktober 2021.
  7. ^ a b Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan forbes tidak disediakan
  8. ^ a b Kishinevsky, D. (16 Ogos 2020). "Эксклюзивное интервью с основателем NEXTA: мы – голос революции в Беларуси, но стали им поневоле" [Exclusive Interview with Nexta Founder: We Became Voice of Revolution Against Our Wills] (dalam bahasa Rusia). Delfi.it. Dicapai pada 21 Oktober 2021.
  9. ^ Goryashko, S. (12 Ogos 2020). ""Мне не по себе от кадров, где люди с дырками в теле". Интервью главреда Nexta - крупнейшего протестного канала в Беларуси" (dalam bahasa Rusia). BBC. Dicapai pada 21 Oktober 2021.
  10. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan bbccom tidak disediakan
  11. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan bell tidak disediakan
  12. ^ "БТ хочет уничтожить NEXTA. После страйков против "Белсата" госканал добивается удаления youtube-канала блогера" [BelTa Strives to Crush NEXTA. And Delete Youtube Channel of Stepan Svetlov] (dalam bahasa Rusia). Belsat. 11 September 2018. Dicapai pada 22 Oktober 2021.
  13. ^ ""Просто удалю логотипы". Youtube-канал Светлова блокируют из-за жалоб БТ" (dalam bahasa Rusia). EuroRadio. 9 November 2018. Dicapai pada 22 Oktober 2021.
  14. ^ "Чиновник против блогера. Глава Слонимского райисполкома подал в суд на автора телеграм-канала NEXTA". Diarkibkan daripada yang asal pada 30 November 2020. Dicapai pada 24 Mei 2021. Unknown parameter |languags= ignored (bantuan)
  15. ^ "Репортаж с заседания по делу NEXTA" (dalam bahasa Belarus). Diarkibkan daripada yang asal pada 1 November 2020. Dicapai pada 24 Mei 2021.
  16. ^ "NEXTA о проигранном суде: платить не буду" (dalam bahasa Belarus). 13 November 2019. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 Mei 2021. Dicapai pada 24 Mei 2021.
  17. ^ NEXTA: There Is a Desire to Accumulate All Trash of Lukashenka's Belarus (dalam bahasa Inggeris)
  18. ^ Названы лауреаты премии «Профессия — журналист» // Colta.ru (dalam bahasa Rusia)
  19. ^ "Belarusian opposition receives 2020 Sakharov Prize" (dalam bahasa Inggeris). European Parliament. 16 Disember 2020. Dicapai pada 24 Februari 2021.
  20. ^ Białoruski bloger NEXTA w TOP-5 konkursu Dziennikarz Roku Grand Press 2020 (dalam bahasa Poland)
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "NewStatesman_do_something_nasty" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.