Nidal Farhat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Nidal Fathi Rabah Farahat (Dalam Bahasa Arab:نضال فتحي رباح فرحات) (lahir 8 April 1971 - 16 Februari 2003) ialah seorang komander tentera dalam Briged Izzuddin Al-Qassam. Beliau dipuji kerana mencipta peluru berpandu Qassam, diiringi oleh martir Tito Masoud, yang telah idea untuk membuat peluru berpandu. Dia dibunuh oleh tentera pendudukan Israel semasa dia cuba melengkapkan dron Qassam (Ababil 1).

Nidal Farhat

نضال فرحات
Kelahiran
Nidal Fathi Rabah Farhat

8 April 1971
Meninggal dunia16 Februari 2003 (31 tahun)
Sebab kematianDibunuh
Warganegara Palestin
OrganisasiBriged Izzuddin Al-Qassam
Parti politik Hamas
IbuMariam Farhat (Ummu Nidal)
BapaFathi Farhat

Kelahiran dan didikan[sunting | sunting sumber]

Nidal Fathi Rabah Farahat dilahirkan pada 8 April 1971, dalam keluarga yang beragama. Beliau menamatkan pendidikan menengahnya di sekolah-sekolah kejiranan Shuja'iya, dan kemudian mendaftar dalam pengajian universiti di Universiti Islam Gaza.

Dia sudah berkahwin dan mempunyai lima orang anak (seorang lelaki dan empat perempuan).

Aktiviti politik[sunting | sunting sumber]

Beliau menyertai barisan Gerakan Islam sejak awal dan turut menyertai aktivitinya di Universiti Islam.

Seorang ahli Hamas dan kemudian dalam Briged Al-Qassam[sunting | sunting sumber]

Beliau menyertai pemberontakan Palestin yang tercetus pada tahun 1987, dengan dorongan ibunya, dan menyertai Gerakan Penentangan Islam, Hamas. Pada 5 Februari 1993, syahid Nidal Farahat menyertai barisan Briged Izzuddin Al-Qassam dan menyumbang kepada pembangunan senjata buatan tempatan.

Dipenjara Israel dan Pihak Berkuasa Palestin[sunting | sunting sumber]

Dia telah ditangkap oleh pihak berkuasa pendudukan Israel lima kali, dan tiga kali oleh Pihak Berkuasa Palestin, atas alasan aktiviti ketenteraan.

Bersama pemimpin syahid Emad Akel[sunting | sunting sumber]

Dia bekerja sebagai pembantu kepada komander Briged Izzuddin Al-Qassam, Emad Akel, dan dikejar bersamanya, dan kemudiannya menyertai operasi membalas dendam atas kematiannya, di mana dia berjaya, dengan kerjasama Awad Salami, untuk membunuh pegawai perisikan Israel, Meir Mainz .

Industri roket[sunting | sunting sumber]

Dia dianggap sebagai salah seorang perintis dalam industri peluru berpandu Palestin dan dikreditkan dengan membangunkan peluru berpandu Qassam.

Ibunya, Maryam Muheisen , berkata dalam temu bual dengan stesen televisyen:

Nidal datang kepada saya suatu hari, dan dia tidak pernah menyembunyikan rahsianya daripada saya. Dia datang kepada saya dengan kegembiraan yang tidak pernah saya lihat sebelumnya di wajah Nidal. Dia berkata, "Oh, ibu saya, Tuhan telah memuliakan saya dengan membuat peluru berpandu pertama di Palestin.” Saya sangat terkejut. Kemudian saya membawa peluru berpandu ini dan bersyukur kepada Tuhan Yang Maha Kuasa atas pencapaian hebat ini dan saya membaca ayat-ayat Al-Quran di atasnya. Briged Al-Qassam, kemudian saya berdoa kepada Tuhan untuk dia dan saudara-saudaranya dari anak-anak Al-Qassam untuk kejayaan dan bimbingan, dan agar Tuhan mengarahkan langkah mereka ke arah kemenangan dan pemberdayaan »

Kesyahidan[sunting | sunting sumber]

Perisikan Zionis, dengan kerjasama ejen-ejennya, membunuhnya dengan meletakkan alat letupan di tempat di mana syuhada Nidal bekerja dengan saudara-saudaranya di unit pembangunan dan pembuatan semasa mereka sedang menyediakan pesawat kecil berpandu jauh, dan dia mati dengan lima orang mati syahid. Pesawat ini, yang dipanggil Ababil 1, kemudiannya dibangunkan dan diumumkan oleh Briged Izzuddin Al-Qassam pada 2014 dalam Pertempuran Asfil Maakul.

Kenyataan Briged Al-Qassam berikutan pembunuhan Nidal Farhat[sunting | sunting sumber]

« ﴿وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ ١٦٩﴾ [آل عمران:169]

maksudnya:"Dan janganlah kamu menyangka bahawa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati, akan tetapi mereka itu hidup di sisi Tuhannya dengan diberi rezeki.” [Ali-Imran: 169]

Kenyataan tentera yang dikeluarkan oleh Briged Syahid Izz al-Din al-Qassam

....Musuh Zionis membunuh enam Mujahidin dari Briged Al-Qassam....

Wahai rakyat Palestin yang sedang berjuang... Wahai bangsa Arab dan Islam kami

Briged Izzuddin Al-Qassam meraikan buruj para syuhada yang soleh yang terkorban secara khianat dalam pembunuhan yang dirancang ketika mereka sedang menyiapkan sebuah pesawat kecil berpandu jauh yang sampai kepada mereka melalui operasi kompleks petang tadi, Ahad, 15 Dzul- Hijjah 1423 Hijrah, bersamaan 2/16/2003 Masihi.

Buruj para syuhada ialah:

Pejuang syahid / Nidal Fathi Farhat

Pejuang syahid / Akram Fahmy Nassar

Pejuang syahid / Muhammad Ismail Salmi

Pejuang syahid / Iyad Faraj Shaldan

Pejuang syahid / Mufeed Awad Al-Bal

Pejuang syahid / Ayman Ibrahim Muhanna

Kami menganggap mereka seperti itu, dan kami tidak memuji sesiapa pun di hadapan Tuhan. Seorang lagi Mujahid cedera dalam operasi ini. Kami memohon kepada Tuhan Yang Maha Esa untuk kesembuhannya.

Briged Syuhada Izz al-Din al-Qassam, sambil meratapi para syuhada yang soleh, berikrar kepada Tuhan Yang Maha Esa untuk terus mencengkam bara jihad sehingga membebaskan seluruh bumi Palestin yang kita rampas.Tindak balas kita tidak lama lagi, insya-Allah.

Ia adalah jihad kemenangan atau syahid

» - Briged Izzuddin Al-Qassam, Ahad 15 Dhu al-Hijjah 1423 Hijrah bersamaan 16/2/2003 Masihi

Rujukan[sunting | sunting sumber]