Nikkei Business Publications (syarikat)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Nikkei Business Publications
Syarikat indukNihon Keizai Shimbun
Diasaskan pada1969; 55 tahun yang lalu (1969) (sebagai Nikkei McGraw-Hill, Inc.)
Chiyoda, Tokyo, Japan
HasilJPY 36.8 billion (2018)
Bilangan pekerja765 (2018)
Laman web rasminikkeibp.com

Nikkei Business Publications, Inc. (Jepun: 株式会社日経BP, Hepburn: Kabushiki-gaisha Nikkei Bī Pī), atau lebih dikenali dengan nama Nikkei BP (Jepun: 日経BP社, Hepburn: Nikkei Bī Pī sha), adalah sebuah syarikat penerbitan buku dan majalah di Tokyo, Jepun. Syarikat ini diasaskan sebagai "Nikkei McGraw-Hill, Inc." (Jepun: 日経マグロウヒル株式会社), sebuah gabungan diantara Nihon Keizai Shimbun (Nikkei) dan syarikat penerbitan McGraw-Hill pada tahun 1969. Nikkei kemudiannya mengambil alih sepenuhnya pada tahun 1988 dan menjadi anak syarikat.[1]

Nikkei BP terkenal dengan penerbitan pelbagai majalah dalam bidang perniagaan dan teknologi yang berfokus, dan sistem jualan langsung majalah tersebut.

Majalah dan laman web utama[sunting | sunting sumber]

  • Nikkei Business (Jepun: 日経ビジネス), sebuah majalah perniagaan mingguan yang seiring dengan majalah Business Week sejak tahun 1969. Diterbitkan dalam bahasa Inggeris dan Jepun.
  • Nikkei Electronics (Jepun: 日経エレクトロニクス), sebuah majalah semi bulanan mengenai industri elektronik seiring dengan penerbitan majalah Electronics pada tahun 1971.
  • Nikkei Computer (Jepun: 日経コンピュータ), sebuah majalah semi bulanan mengenai pengkomputeran yang diterbitkan sejak tahun 1981.
  • Nikkei Personal Computing (Jepun: 日経パソコン), sebuah majalah semi bulanan mengenai komputer persedirian yang diterbitkan sejak tahun 1983, mempunyai laman web di dalam bahasa Jepun.
  • Nikkei Byte (Jepun: 日経バイト), sebuah majalah bulanan mengenai industri komputer yang utama. Diterbitkan sejaktahun 1984 akan tetapi penerbitan berakhir pada tahun 2005.[2]
  • National Geographic Japan edition (Jepun: ナショナル ジオグラフィック日本版),merupakan penerbitan National Geographic untuk pembaca tempatan yang diterbitkan olehNikkei National Geographic Inc. (Jepun: 株式会社日経ナショナルジオグラフィック社), sebuah gabungan diantara Nikkei BP dan National Geographic Society.[3]
  • nikkeibp.jp, sebuah laman web berita mengenai perniagaan dan teknologi di dalam bahasa Jepun.

Kedudukan Kuasa Bakat[sunting | sunting sumber]

Nikkei Entertainment! (Jepun: 日経エンタテインメント!) telah menerbitkan Talent Power Ranking [ja] , sebuah ranking tahunan sejak 2008. Data ranking adalah berdasarkan tinjauan yang dijalankan oleh syarikat penyelidikan Architect, Inc. untuk mengukur pengiktirafan dan minat orang ramai terhadap penghibur Jepun. [4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Tsuda, Kenji (2012-10-11). "日経マグロウヒル設立秘話". NEWS & CHIPS (dalam bahasa Japanese). Dicapai pada 2019-06-01.CS1 maint: unrecognized language (link)
  2. ^ "日経BP社 「日経バイト」「日経Windowsプロ」「日経バイオビジネス」を年内休刊 (f/x [エフエックス] ITメディア・タンク)". IT media tank (dalam bahasa Japanese). 2005-11-01. Dicapai pada 2019-06-01.CS1 maint: unrecognized language (link)
  3. ^ "初公開!「ナショナル ジオグラフィック日本版」過去20年間人気記事ランキング発表!". PR TIMES (dalam bahasa Japanese). 2014-12-29. Dicapai pada 2019-06-01.CS1 maint: unrecognized language (link)
  4. ^ 日本経済新聞社・日経BP社. "タレントパワーランキング あの女優が8年ぶり1位に|エンタメ!|NIKKEI STYLE". NIKKEI STYLE (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 2022-07-29.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]