Nikolaus von Falkenhorst

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Generaloberst
Nikolaus von Falkenhorst
General Nikolaus von Falkenhorst, April 1940
Nama lahirNikolaus von Jastrzembski
Kelahiran(1885-01-17)17 Januari 1885
Breslau, Silesia, Kerajaan Prusia, Empayar Jerman sekarang Wrocław, Lower Silesian Voivodeship, Poland
Meninggal dunia18 Jun 1968(1968-06-18) (umur 83)
Holzminden, Lower Saxony, Jerman Barat
Kesetiaan Empayar Jerman (hingga 1918)
 Republik Weimar (hingga 1933)
 Jerman Nazi
PerkhidmatanTentera Darat
Tahun perkhidmatan1903–1944
Pangkat Generaloberst
ArahanTentera Darat Norway (Wehrmacht)
PertempuranPerang Dunia I
Perang Dunia II
AnugerahKnight Cross of the Iron Cross
HubunganErich Dethleffsen (anak menantu)

Nikolaus von Falkenhorst (lahir Nikolaus von Jastrzembski; 17 Januari 1885 – 18 Jun 1968) adalah seorang Kolonel Jeneral Jerman semasa Perang Dunia II. Beliau merancang dan memerintah pencerobohan Jerman ke atas Denmark dan Norway pada tahun 1940, dan merupakan Panglima Tentera Jerman sewaktu pendudukan Norway dari tahun 1940 hingga 1944.

Kehidupan[sunting | sunting sumber]

Nikolaus von Falkenhorst bersama Left.Jen. Hjalmar Siilasvuo.

Falkenhorst telah dilahirkan di Breslau (sekarang Wrocław, Poland) kepada sebuah keluarga tentera lama Silesia dan bangsawan, iaitu Jastrzembski dari Bad Königsdorff-Jastrzemb (Jastrzębie-Zdrój) di Upper Silesia. Pada tahun 1911 beliau secara sukarela menukar nama keluarga turun-temurun Poland ini kepada Bahasa Jerman iaitu Falkenhorst (bermaksud "falcon's nest"). Beliau menyertai Tentera Darat Imperial Jerman pada tahun 1903 dan semasa Perang Dunia I telah diberi pelbagai jawatan rejimen dan staf, termasuk satu tugasan di Finland, yang kemudian akan menjadi tugas utamanya dalam Perang Dunia II. Pada tahun 1919, selepas berakhirnya perang, beliau berkhidmat didalam Freikorps, kemudian ditukarkan ke Reichswehr, dan antara tahun 1925 dan 1927 berkhidmat didalam bahagian operasi Kementerian Perang Jerman.

Falkenhorst telah dinaikkan pangkat ke Kolonel pada 1 Oktober 1932, dan antara tahun 1933 dan 1935 telah dilantik sebagai atase tentera di Kedutaan Jerman di Czechoslovakia, Yugoslavia dan Romania. Pada 1 Julai 1935, beliau telah dinaikkan pangkat ke Generalmajor (Brigedier Jeneral) dan Ketua Staf Tentera Darat Ketiga, dan pada tahun 1937 ke Generalleutnant (Mejar Jeneral). Pada tahun 1939 beliau memerintah Kor XXI semasa Pencerobohan Poland, dan telah dinaikkan pangkat ke General der Infanterie (Leftenan Jeneral).

Vidkun Quisling, Reichsführer-SS Heinrich Himmler, Reichskommissar Josef Terboven, Generaloberst Nikolaus von Falkenhorst dan para pegawai Waffen-SS, Tentera Darat Jerman (Wehrmacht) dan Luftwaffe di Norway, 1941

Pada 20 Februari 1940, Hitler memaklumkan kepada Falkenhorst bahawa beliau akan menjadi komander pasukan darat bagi pencerobohan Norway (Operasi Weserübung), dan memberikan beliau masa sehingga 5 p.m. hari yang sama untuk tampil dengan pelan asas. Tiada masa untuk merujuk carta tentera atau peta, Falkenhorst mengambil sebuah buku panduan perlancongan Baedeker Norway di kedai alat tulis semasa dalam perjalanan pulang ke bilik hotel, dimana beliau merancang operasi ini daripada peta yang beliau jumpa didalamnya.[1] Hitler dengan segera meluluskan rancangannya.

Pencerobohan ini mencapai kejayaan, namun terdapat kerugian besar bagi Kriegsmarine. Tentera Bersekutu cuba membalas gerakan Jerman, tetapi pasukan Falkenhorst tampak lebih hebat. Untuk kejayaan ini beliau telah dinaikkan pangkat ke Generaloberst (Kolonel Jeneral).

Falkenhorst kekal memerintah garison Norway. Berbeza dengan pentadbiran awam, angkatan tentera berhasrat untuk membentuk persefahaman dengan rakyat Norway, dan Falkenhorst mengarah anggotanya melayan mereka dengan budi bahasa.

Pada Disember 1942, Falkenhorst membuat satu rancangan untuk menceroboh Sweden jika perlu (Operasi Polarfuchs; "Arctic Fox") [perlu rujukan]yang memerlukan 10 divisyen Jerman. Falkenhorst meramalkan ia akan berjaya dalam masa 10 hari.[2]

Falkenhorst telah digugurkan dari jawatan Wehrmachtsbefehlshaber Norwegen (Panglima Angkatan Tentera Norway) pada 18 Disember 1944, kerana menentang dasar tertentu radikal Josef Terboven, Pesuruhjaya Reich Nazi bagi Jajahan Takluk Norway. Beliau telah dipindahkan ke Führerreserve, namun tiada tugasan lain yang menyusul.

Jenayah perang[sunting | sunting sumber]

Selepas perang, Falkenhorst telah dibicarakan oleh sebuah tribunal tentera bersama British-Norway kerana melanggar undang-undang peperangan. Beliau telah meluluskan Führerbefehl yang dikenali sebagai "Perintah Komando" yang mewajibkan pengkhianat ditembak sebagai pengintip, dan beberapa orang telah menjadi mangsa. Beliau oleh itu didapati bersalah dan dihukum mati pada tahun 1946. Bagaimanapun hukuman tersebut kemudian diringankan ke penjara 20 tahun, selepas rayuan yang dibuat oleh Sven Hedin.

Falkenhorst telah dibebaskan daripada Penjara Werl pada 23 Julai 1953, kerana kesihatan yang tidak baik. Pada tahun 1968, akibat serangan jantung, beliau telah meninggal dunia di Holzminden, Jerman Barat, dimana keluarganya bermastautin selepas lari daripada Lower Silesia.[3] Beliau telah dikebumikan di Tanah Perkuburan Holzminden.

Tarikh kenaikkan pangkat[sunting | sunting sumber]

Anugerah kebesaran[sunting | sunting sumber]

Rujukan dalam Wehrmachtbericht[sunting | sunting sumber]

Date Original German Wehrmachtbericht wording Direct English translation
Thursday, 10 April 1940 Die militärischen Maßnahmen zum Schutz der Neutralität von Dänemark und Norwegen wurden am 9. April von starken Einheiten des Heeres, der Kriegsmarine und die Luftwaffe unter dem Oberbefehl des Generals der Infanterie von Falkenhorst, von Seestreitkräften unter dem Befehl des Generaladmirals Saalwächter und des Admirals Carls und von zahlreichen Verbänden der Luftwaffe unter Führung des Generalleutnants Geißler in engster Zusammenarbeit durchgeführt.[5] The military measures for the protection of the neutrality of Denmark and Norway were carried out on 9 April from strong units in close cooperation of the Heer, the Kriegsmarine and the Luftwaffe under the high command of General of the Infantry von Falkenhorst, of naval forces under the command of Generaladmiral Saalwächter and Admiral Rolf Carls and from numerous Luftwaffe units under the leadership of Generalleutnant Geißler (sic).

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Kersaudy, Francois, Norway 1940, pp. 45–47
  2. ^ Pierrejean, Claudine and Daniel, Les secrets de l'affaire Raoul Wallenberg ("The Secrets of the Raoul Wallenberg Affair"), L'Harmattan.
  3. ^ Milestones[pautan mati kekal], Time Magazine, 5 July 1968.
  4. ^ "Cross of the Royal Prussian Order of St.John". Antique Photos. Dicapai pada 24 April 2014.
  5. ^ Die Wehrmachtberichte 1939–1945 Band 1, pp. 101–102.
  • Die Wehrmachtberichte 1939–1945 Band 1, 1. September 1939 bis 31. Dezember 1941 (dalam bahasa German). München, Germany: Deutscher Taschenbuch Verlag GmbH & Co. KG. 1985. ISBN 978-3-423-05944-2. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  • Fellgiebel, Walther-Peer (2000). Die Träger des Ritterkreuzes des Eisernen Kreuzes 1939–1945 — Die Inhaber der höchsten Auszeichnung des Zweiten Weltkrieges aller Wehrmachtteile (dalam bahasa German). Friedberg, Germany: Podzun-Pallas. ISBN 978-3-7909-0284-6. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Pegawai tentera
Didahului oleh
Tiada
Panglima 32. Infanterie-Division
1 Oktober 1936 – 19 Julai 1939
Diikuti oleh:
Generalleutnant Franz Böhme
Didahului oleh
Tiada
Panglima 21. Armee
19 Disember 1940 – 18 Disember 1944
Diikuti oleh:
General der Infanterie Kurt von Tippelskirch