Nilai berisiko

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Nilai Berisiko 5% bagi fungsi ketumpatan kebarangkalian untung-rugi hipotesis

Nilai berisiko (Bahasa Inggeris: value at risk (VaR)) adalah ukuran risiko kerugian untuk pelaburan. Ia menganggarkan jumlah kerugian satu set pelaburan (dengan kebarangkalian tertentu), berdasarkan keadaan pasaran biasa, dalam tempoh masa yang ditetapkan seperti sehari. VaR biasanya digunakan oleh firma dan pengawal selia dalam industri kewangan untuk mengukur jumlah aset yang diperlukan untuk menampung kemungkinan kerugian.

Untuk portfolio, tempoh masa dan kebarangkalian p tertentu, VaR p boleh ditakrifkan secara tidak rasmi sebagai kerugian maksimum yang mungkin semasa masa itu selepas mengecualikan semua hasil yang lebih teruk yang kebarangkalian gabungannya adalah paling banyak p. Ini mengandaikan harga mark-to-market, dan tiada dagangan dalam portfolio.[1]

Sebagai contoh, jika sebuah portfolio saham mempunyai VaR 95% sehari sebanyak $1 juta, ini bermakna terdapat 0.05 kebarangkalian bahawa portfolio akan jatuh nilai lebih daripada $1 juta dalam tempoh satu hari jika tiada perdagangan. Secara tidak rasmi, kerugian $1 juta atau lebih pada portfolio ini dijangka pada 1 hari daripada 20 hari (kerana kebarangkalian 5%).

Secara formalnya, VaR p ditakrifkan dengan kebarangkalian kerugian yang lebih besar daripada VaR ialah (paling banyak) (1-p) manakala kebarangkalian kerugian kurang daripada VaR ialah (sekurang-kurangnya) p. Kerugian yang melebihi ambang VaR dipanggil "pelanggaran VaR".[2]

Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa, untuk p tetap, VaR p tidak menilai magnitud kerugian apabila pelanggaran VaR berlaku dan oleh itu dianggap oleh sesetengah pihak sebagai metrik yang boleh dipersoalkan untuk pengurusan risiko. Sebagai contoh, anggapkan seseorang membuat pertaruhan bahawa membalikkan syiling tujuh kali tidak akan memberikan tujuh kepala. Syaratnya ialah mereka memenangi RM100 jika ini tidak berlaku (dengan kebarangkalian 127/128) dan kerugian RM12,700 jika ia berlaku (dengan kebarangkalian 1/128). Maka, jumlah kerugian yang mungkin ialah RM0 atau RM12,700. VaR 1% ialah $0, kerana kebarangkalian sebarang kerugian sama sekali ialah 1/128 iaitu kurang daripada 1%. Walau bagaimanapun, mereka terdedah kepada kemungkinan kerugian sebanyak RM12,700 yang boleh dinyatakan sebagai VaR p untuk sebarang p ≤ 0.78125% (1/128).[3]

VaR mempunyai empat kegunaan utama dalam kewangan: pengurusan risiko, kawalan kewangan, laporan kewangan dan pengiraan modal kawal selia. VaR kadangkala digunakan dalam aplikasi bukan kewangan juga.[4] Walau bagaimanapun, ia adalah alat pengurusan risiko yang kontroversi.

Idea berkaitan yang penting ialah modal ekonomi, ujian belakang, ujian tekanan, kekurangan jangkaan dan jangkaan bersyarat ekor.[5]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Jorion, Philippe (2006). Value at Risk: The New Benchmark for Managing Financial Risk (ed. 3rd). McGraw-Hill. ISBN 978-0-07-146495-6.
  2. ^ Holton, Glyn A. (2014). Value-at-Risk: Theory and Practice second edition, e-book.
  3. ^ David Einhorn (Jun–Julai 2008), Private Profits and Socialized Risk (PDF), GARP Risk Review, diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 26 April 2016 Check date values in: |date= (bantuan)
  4. ^ McNeil, Alexander; Frey, Rüdiger; Embrechts, Paul (2005). Quantitative Risk Management: Concepts Techniques and Tools. Princeton University Press. ISBN 978-0-691-12255-7.
  5. ^ Dowd, Kevin (2005). Measuring Market Risk. John Wiley & Sons. ISBN 978-0-470-01303-8.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Perbincangan
Alatan