Nocturnes, Op. 9 (Chopin)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The opening bars and main theme of No.1.

Nocturnes, Op. 9 adalah satu set tiga nocturnes yang ditulis oleh Frédéric Chopin antara 1830 dan 1832, yang diterbitkan pada tahun itu, dan didedikasikan kepada Madame Marie Pleyel. Nocturne kedua kerja itu dianggap sebagai karya Chopin paling terkenal.[1]

Nocturne dalam B-flat minor, Op. 9, No. 1[sunting | sunting sumber]

The second theme

Nocturne ini mempunyai kebebasan berirama yang mencirikan karya Chopin yang kemudian. Bahagian kiri mempunyai urutan not kelapan yang tidak terputus dalam arpeggio mudah di sepanjang keseluruhan bahagian, sementara bahagian kanan bergerak dengan kebebasan dalam pola tujuh, sebelas, dua puluh, dan dua puluh dua not.

Bahagian pembukaan bergerak ke bahagian tengah yang berbeza, yang mengalir kembali ke bahan pembukaan dalam petak peralihan di mana melodi terapung di atas tujuh belas bar berturut-turut dari akord utama D-flat. Peningkatan bahagian pertama berkembang daripada ini, diikuti dengan berakhirnya Picardy ketiga.

Nocturne dalam E-flat major, Op. 9, No. 2[sunting | sunting sumber]

Chopin mengarang Nocturne dalam E-flat major, Op. 9, No 2 yang terkenal ketika dia berumur dua puluh tahun.

Nocturne terkenal ini dalam bentuk binari bulat (A, A, B, A, B, A) dengan koda, C. Bahagian A dan B menjadi semakin dihiasi dengan setiap pengulangan. Bar kedua terakhir menggunakan kebebasan berirama yang banyak, ditunjukkan oleh arahan, senza tempo (tanpa tempo). Nocturne dalam E-flat major dibuka dengan melodi legato, yang kebanyakannya dimainkan piano, yang mengandungi lonjakan ke atas yang anggun yang menjadi semakin lebar ketika apabila baris dirungkai. Melodi ini akan didengar sekali lagi tiga kali. Dengan setiap pengulangan, ia diubah dengan nada dan treler yang lebih rumit. Nocturne ini juga termasuk melodi bawahan, yang dimainkan dengan rubato.

Pondasi yang menonjol untuk garis melodik disediakan oleh not yang dilapangkang dalam iringan, yang dihubungkan oleh pedal peredam. Pengiring seperti waltz perlahan-lahan menekankan 12/8 meter, 12 rentak kepada ukuran yang dibahagikan kepada empat kumpulan 3 beat masing-masing.

Bar pembukaan dan tema utama.
Sebahagian daripada tema "C".

Analisis[sunting | sunting sumber]

  • John Rink "Structural momentum and closure in Chopin's Nocturne Op 9 No 2" dalam Schenker Studies 2 (ed. Carl Schachter, Hedi Siegel) pp102–127 Cambridge University Press, 2006 ISBN 0-521-02832-9, ISBN 978-0-521-02832-5.
  • Jean-Jacques Eigeldinger "Nocturne op. 9/2, E flat major" dalam Chopin: pianist and teacher as seen by his pupils (ed. Jean-Jacques Eigeldinger, Roy Howat) pp77–79 Cambridge University Press, 1989 ISBN 0-521-36709-3, ISBN 978-0-521-36709-7.
  • Eleanor Bailie "Nocturne No. 2 in E flat major" dalam Chopin: a graded practical guide (Eleanor Bailie, Issue 3 of The pianist's repertoire) pp303–306 Kahn & Averill, 1998 ISBN 1-871082-67-6, ISBN 978-1-871082-67-8.

In theatre[sunting | sunting sumber]

Tarian terakhir balet In the Night oleh Jerome Robbins (1970), telah dirakamkan dengan muzik ini.

Nocturne dalam B major, Op. 9, No. 3[sunting | sunting sumber]

Bar pembukaan No 3 di B major.

Ia berada dalam bentuk ternar A-B-A. Bahagian pertama ditandakan allegretto. Tema utama adalah kromatik, tetapi dipenuhi dengan tenaga nostalgia. Bahagian kedua yang berbeza, Agitato dalam B minor, adalah lagu yang sangat dramatik dengan gabungan melodi dan melodi melintang di bahagian kanan dan arpeggios nota 8 yang berterusan di sebelah kiri, yang memerlukan jumlah kehebatan yang luar biasa. Sekeping penuh dengan perhiasan coloratura, dan berakhir dengan kord besar di sebelah kiri disertai dengan tiga bahagian kanan di oktaf tinggi untuk membawa kepada legatissimo smorzando adagio (senza tempo).[penjelasan lanjut diperlukan]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Johnston, Blair. "Nocturnes (3) for piano, Op. 9".

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Chopin nocturnes