Nor Diana

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Nor Diana
Nama lahirNor Diana binti Khamaruzaman
Lahir2000 (umur 23–24)
Tempat tinggalKuala Lumpur, Malaysia
Karier gusti profesional
Nama arenaPhoenix
Tinggi155 cm (5 ka 1 in)
Berat43 kg (95 lb)
Dilatih olehMalaysia Pro Wrestler
Penampilan sulung2015

Nor Diana binti Khamaruzaman atau lebih dikenali sebagai Nor Phoenix Diana. Beliau merupakan wanita bertudung pertama di dunia yang menjadi ahli Gusti profesional.[1]

Beliau mula timbul minat dalam sukan gusti ketika berusia 14 tahun ketika beliau amat gemar bermain video game gusti bersama adik bongsunya. Dari situlah beliau mula meminati sukan gusti dan sering memonoton perlawanan gusti di televisyen.

Kerjaya gusti profesional[sunting | sunting sumber]

Malaysia Pro Wrestling[sunting | sunting sumber]

Pada 2015, dia menyertai Malaysia Pro Wrestling dan berlatih di bawah jurulatih dan pengasasnya Ayez Shaukat-Fonseka Farid. Pada 2018 dia membuka topeng setelah membuat perjanjian dengan pihak lawan selepas tewas dan mendedahkan dirinya menjadi hijabi [2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ AbangNara (2019-07-08). "'Phoenix' Diana Wanita Bertudung Pertama, Ahli Gusti Profesional Pertama Dunia". Beautifulnara -Terkini dan Sensasi | Beautifulnara -Terkini dan Sensasi, Gosip, Berita, Informasi & Video Viral Selebriti Malaysia Tempatan (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2024-02-10.
  2. ^ https://www.tatlerasia.com/people/nor-diana"Nor Diana". Tatler (dalam bahasa English).CS1 maint: unrecognized language (link)