North Oxford

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Koordinat: 51°46′26″N 1°15′58″W / 51.774°N 1.266°W / 51.774; -1.266

North Oxford

Park Town, salah satu pembangunan subbndar Zaman Victoria terawal Oxford
North Oxford is located in Bumi
North Oxford
North Oxford (Bumi)

 North Oxford ditunjukkan dalam the United Kingdom
Rujukan grid OS SP509079
Gereja sivil bukan paroki
Daerah Oxford
Daerah Shire Oxfordshire
Kawasan
Perlembagaan negara England
Negara berdaulat United Kingdom
Bandar pos Oxford
Poskod daerah OX2
Kod panggilan 01865
Polis
Balai bomba
Ambulans
Parlimen Eropah England Tenggara
Parlimen UK Oxford West and Abingdon
Tapak web Oxford City Council
Senarai tempat di
UK
England
37 Banbury Road, St Anne's College, rumah kebiasaan Gothik.
School House di Dragon School di Bardwell Road.
Bekas rumah pengarang dan ilmiah J. R. R. Tolkien, 20 Northmoor Road.
Bekas tempat kediaman ahli kamus Victoria James Murray, penyunting pertama Oxford English Dictionary, di 78 Banbury Road.

North Oxford adalah sebuah bahagian subbandar Oxford di England.[1] ia dimiliki untuk pelbagai abad banyaknya oleh St John's College, Oxford dan banyak rumah zaman Victorian kawasan itu pada awalnya dijual pada pajakan oleh College.[2]

Gambaran keseluruhan[sunting | sunting sumber]

Jalan-jalan berdaun daripada Woodstock Road di sebelah barat dan Banbury Road di timur (yang membawa kepada Woodstock dan Banbury masing-masing) jangka utara-selatan melalui kawasan itu, bertemu di hujung selatan mereka untuk menjadi St Giles' Street. North Oxford terkenal dengan sekolah-sekolah, terutama sekolah-sekolah swasta. Ini termasuk Dragon Sekolah dan Summer Fields (sebelum ini Summerfield), yang sekolah persediaan, dan [[[St Edward's School, Oxford|St Edward's School]] dan Oxford High School untuk perempuan, iaitu sekolah-sekolah menengah, dan St. Clare's, Oxford, koleh tingkatan enam antarabangsa yang adalah pembekal paling lama dari Diploma Baccalaureate Antarabangsa di England (sumber ISA)

Geografi[sunting | sunting sumber]

Sempadan "North Oxford" tidak tepat ditakrifkan, tetapi kawasan asal yang dibangunkan oleh Kolej St John (kadang-kadang yang kini dikenali sebagai "Central North Oxford") berjalan ke utara dari hujung atas [[St Giles', Oxford|St Giles '] ] lebih kurang Frenchay Road, Staverton Road, dan Marston Ferry Road, selatan Summertown.[1] Ia termasuk Park Town, Norham Manor, dan bahagian timur Walton Manor.

Empat dari Universiti Oxford bekas kolej-kolej perempuan, Lady Margaret Hall, St Anne's, St Hugh's dan Somerville (di paling selatan) terletak di North Oxford. Terdapat juga empat kolej graduan, Green College, St Antony's, kedua-dua dari Woodstock Road, Kellogg di Banbury jalan, dan di sebelah timur Wolfson, pada Sungai Cherwell. Jauh di selatan, juga bersempadan dengan Cherwell, adalah Taman University. Satu kawasan terbuka besar tanah purba yang sama, Port Meadow, yang bersebelahan dengan Sungai Thames, terletak di sebelah barat.

Kebanyakan kawasan pusat mengandungi contoh-contoh yang sangat baik dari lewat abad seni bina Gothil Victoria ke-19, dan kini sebuah kawasan pemuliharaan. Terdapat rumah gaya Regency dibina pada pertengahan abad ke-19 dalam bentuk bulan sabit Park Town, pada mulanya di tengah-tengah kawasan luar bandar tetapi kini dikelilingi oleh bakinya pinggir bandar.

Central North Oxford di antara pusat bandar dan Summertown, telah digambarkan sebagai pinggir bandar yang paling wajar Oxford, England.[3][4] Ia popular diandaikan yang ia pada asalnya dibangunkan untuk dons Universiti sekali mereka dibenarkan berkahwin. Walau bagaimanapun pusat North Oxford khususnya termasuk banyak rumah-rumah besar yang kemudiannya tidak mampu dibeli oleh kebanyakan dons, dan rumah-rumah itu pula diduduki oleh pedagang-pedagang berjaya di bandar ini. Hari ini, kebanyakan rumah ini yang diduduki oleh komuter London kaya, tertarik dengan sekolah-sekolah yang baik. Beberapa rumah-rumah yang lebih besar digunakan oleh kolej Oxford dan institusi pengajian yang lain.

Pada hujung utara North Oxford, yang kira-kira dalam keturunan yang A40 (jalan pintas utara, sebahagian daripada jalan lingkaran Oxford) tiga pinggir bandar, Sunnymead dan Cutteslowe (di timur Banbury Road) dan Wolvercote di sebelah barat Woodstock Road. Di luar pintasan adalah perkampungan Kidlington. Wolvercote Perkuburan mengandungi kubur J. RR Tolkien (ambil perhatian bahawa Wolvercote Perkuburan bukan dalam Wolvercote sendiri, tetapi di sebelah Banbury Road utara A40). Cutteslowe Park adalah kawasan terbuka yang besar hanya di utara pintasan ini.

Orang ketara[sunting | sunting sumber]

North Oxford telah menarik penduduk yang terkenal, seperti penulis dan ahli akademik J. RR Tolkien (1892-1973) dan Iris Murdoch (1919-1999). Murdoch tinggal bersama suami dan rakan-rakan akademik John Bayley, dan kawasan yang telah dipaparkan dalam filem biografi, Iris. T. E. Lawrence (dikenali sebagai Lawrence of Arabia) membesar di Polstead Road, North Oxford.

Sir John Betjeman (1906-1984), Poet Laureate, adalah seorang peminat mengenai North Oxford dan menulis puisi menyebut kawasan itu, seperti Lagu May-Day untuk North Oxford:

Belbroughton Road adalah montok, dan dengan merah jambu pecah semburan
Daripada prunus dan forsythia seberang jalan awam,
Untuk mata-air pasang penuh dengan bunga seethed dan pergi dengan itu,
Meninggalkan kolam dikunci tanah-of jonquils oleh pagar taman cerah.

Dan bunyi berterusan curahan demikian juga dari tingkap dari mana
Berus gigi itu juga disiarkan di udara baru North Oxford ini.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Hibbert, Christopher, penyunting (1988). "North Oxford". The Encyclopaedia of Oxford. Macmillan. m/s. 282–284. ISBN 0-333-39917-X.
  2. ^ Hinchcliffe, 1992.
  3. ^ Snow, 1991, pages 157–173.
  4. ^ Curl, 1977, muka surat 149–162.

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]