Northumbrian Water Group

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Northumbrian Water Group
Jenis/bentuk sahSyarikat pemegangan
IndustriAir bersih, pembetungan
Ditubuhkan1989; 35 tahun yang lalu (1989)
Ibu pejabatNorthumbria House, Abbey Road, Pity Me, Durham, England
Tokoh pentingAndrew Hunter (Pengerusi bukan eksekutif)
Heidi Mottram (CEO)[1]
Syarikat indukCheung Kong Infrastructure Holdings
Tapak webwww.nwg.co.uk
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Northumbrian Water Group (NWL) adalah sebuah syarikat pemegangan untuk beberapa anak syarikat berkaitan dengan industri-industri bekalan air, pembetungan dan air buangan. NWL juga merupakan pembekal air utama di timur laut England (didagangkan sebagai Northumbrian Water) dan sebahagian timur England sebagai Essex and Suffolk Water.[2] Pada tahun 2011, Northumbrian Water Group telah diperoleh oleh syarikat prasarana Hong Kong CK Infrastructure Holdings.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "NWL Board - Board of directors" (dalam bahasa Inggeris). Northumbrian Water Group. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 Ogos 2022. Dicapai pada 12 Ogos 2022.
  2. ^ "Northumbrian Water Group - About Northumbrian Water Group" (dalam bahasa Inggeris). Northumbrian Water Group. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 Januari 2022. Dicapai pada 12 Ogos 2022.
  3. ^ "CKI-Led Consortium Completed Acquisition of UK Northumbrian Water" (PDF) (dalam bahasa Inggeris). Cheung Kong Infrastructure Holdings Limited. 16 Oktober 2011. Dicapai pada 12 Ogos 2022.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]