Nowshera, Khyber-Pakhtunkhwa

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lokasi Daerah Nowshera (yang ditunjukkan dalam kuning) dalam wilayah Khyber Pakhtunkhwa, Pakistan.

Nowshera (Pashto: نوښار) (Urdu: نوشہرہ) - dikenali oleh penduduk tempatan sebagai Nowkhaar atau Nowshaar dalam dialek Pashto adalah bandar dan ibu daerah Nowshera di wilayah Khyber Pakhtunkhwa, Pakistan. Ia juga merupakan salah satu bandar terbesar wilayah ini dan terletak di Grand Trunk Road, 27 batu ke timur Peshawar kordinat pada 34 ° 71 ° 0' 55N 58' 29E.[1]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Semasa pemerintahan British, Nowshera adalah sebuah bandar dan tehsil Daerah Peshawar (kemudiannya Bahagian Peshawar ). Pekan ini adalah di laluan Keretapi Utara- Barat. Penduduk mengikut banci 1901 India adalah 9,518 orang.

The Imperial Gazetteer India menggambarkan Nowshera seperti berikut :

Kota yang terbentang di sepanjang tebing kanan sungai Kabul di dataran berpasir , 3 batu garis pusat, dan dikelilingi oleh bukit-bukau yang rendah ke semua arah kecuali utara, yang terbuka ke arah sungai. Garnisun kini terdiri daripada satu rejimen infantri British, dua pasukan berkuda asli dan empat rejimen infantri, bateri gunung, dan pembawa kor, yang dipunyai oleh bahagian Peshawar daripada Perintah Utara. Sungai Kabul menyeberangi atau melintasi jambatan, jalan raya dari arah yang membawa kepada Mardan dan Charsadda. Jalan besi dan jambatan kereta api di seberang sungai telah dibuka pada 1 Disember, 1903. Kampung Naushahra Khurd di bahagian barat, dan kampung besar Naushahra Kalan, di tebing utara Kabul, kedua-duanya terpencil dari dunia luar. Ketua suku daripada tahsīl Naushahra, dengan balai polis yang dibina penjajah. Pekan ini mengandungi dispensari Kerajaan dan sekolah menengah vernakular , disenggarakan oleh lembaga Daerah.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]